Home » » DHA bantu rangsang minda

DHA bantu rangsang minda

Anak saya berusia 3 dan 5 tahun. Bolehkah saya memulakan pemberian suplemen yang bersesuaian, terutamanya untuk rangsangan minda?

Ini kerana saya tidak mengamalkan penyusuan badan sejak kecil. Salah seorang daripada anak saya juga mengalami masalah kulit yang kering. Adakah ia ada kaitan dengan pemakanan?

Jawapan,


Anda mungkin pernah mendengar tentang kepentingan asid lemak perlu kepada kesihatan dan proses perkembangan kanak-kanak.

Kekurangannya juga boleh mempengaruhi tumbesaran yang sihat. Tanda-tanda lazim kekurangan asid lemak 'politaktepu berantai panjang' di kalangan kanak-kanak termasuklah kulit yang kering, kuku yang rapuh serta rambut yang kering dan kusam.

Kanak-kanak seawal usia begini boleh diberikan makanan tambahan seperti yang kaya dengan asid lemak perlu, seperti omega-3 (boleh diperolehi daripada minyak ikan) dan omega-6.

Mungkin apa yang lebih merunsingkan para ibu bapa adalah masalah dalam pembelajaran serta masalah tingkah laku anak.

Hasil kajian menunjukkan kanak-kanak yang bermasalah dalam pembelajaran mempunyai kandungan asid-asid lemak perlu seperti asid arakidonik (AA), asid dokosaheksanoik (DHA) dan asid gama linolenik (GLA) yang lebih rendah dalam plasma darah.

Dengan membetulkan komposisi asid lemak kanak-kanak ini, masalah tersebut boleh diperbaiki.

Ini dibuktikan dengan pelbagai penyelidikan tentang kesan pengambilan asid lemak DHA, AA dan GLA terhadap pemulihan masalah pembelajaran, khasnya kanak-kanak yang lemah dalam daya tumpuan dan hiperaktiviti (ADHD), disleksia (masalah dalam kebolehan membaca dan mengeja) serta dispraksia (masalah dalam pergerakan motor, koordinasi serta pengimbangan badan).

Dengan pengambilan asid lemak yang mencukupi boleh memastikan perkembangan dan kelancaran fungsi otak, mata serta fungsi tubuh yang lain.

Walaupun sel-sel otak sudah terbentuk sebelum kelahiran, tetapi perhubungan antara sel-sel otak giat berlaku pada peringkat awal kehidupan kanak-kanak untuk membolehkan pembelajaran berlaku.

Ini kerana ia penting bagi mengekalkan keutuhan dan keanjalan membran sel supaya penghantaran mesej atau impuls antara sel-sel saraf berlaku secara efektif.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom