Home » » Khasiat Aprikot bantu cegah penyakit

Khasiat Aprikot bantu cegah penyakit

Kalau sebut mengenai penyakit kronik, kanser mungkin antara yang paling ditakuti ramai ketika ini. Pelbagai jenis kanser menyerang setiap anggota tubuh badan dan ia tidak mengenal sesiapa.

Merujuk kepada data, kanser merupakan antara penyebab utama kematian di seluruh dunia dengan jumlah 7.6 juta pada tahun 2008. Di Malaysia sahaja, dianggarkan 40,000 kes kanser dikesan setiap tahun dengan satu daripada empat rakyat menghidapinya.

Pakar pemakanan dan juga perubatan dari seluruh dunia mengakui, faktor makanan merupakan punca utama terjadinya kanser. Menurut mereka, hampir 90 peratus makanan yang diambil setiap hari dikenalpasti sebagai asid dan mengandungi bahan penambah seperti pewarna, perasa dan unsur kimia yang menyumbang kepada kanser.

Akibatnya, diet harian kita kekurangan khasiat dan nutrisi daya tahan tubuh badan seperti vitamin B1, B2, B3, B5, B7, B12 dan B17. Kekurangan bahan ini melemahkan daya tahan penyakit lalu mengundang masalah kronik seperti kanser, penyakit jantung, kencing manis dan lain-lain penyakit yang membunuh secara perlahan.

Nutrisi

Pada 1952, seorang saintis Bio Kimia, Dr. Ernes T Krebs mendakwa, penyakit kanser adalah penyakit kekurangan nutrisi tubuh badan.

Sekumpulan para pengkaji mendapati, haiwan liar yang hidup dalam hutan yang dikelilingi persekitaran tumbuh-tumbuhan kaya dengan kompaun vitamin B17 tidak akan dijumpai mati akibat kanser. Sebaliknya haiwan yang dipelihara dalam zoo mati walaupun diberi makanan yang kaya nutrien namun tidak mengandungi vitamin tersebut.


Daripada penyelidikan, puak Hunza yang tinggal di pergunungan Pakistan didapati hidup melebihi usia 120 tahun. Makanan utama mereka adalah biji-bijian aprikot yang kaya dengan vitamin B17. Kesihatan mereka berada pada tahap maksimum dan mereka tidak pernah tahu mengenai penyakit yang membunuh itu.

Pakar perubatan berpengalaman, Prof Dr. Sayed Zainal Husin Wafa mengakui biji aprikot mengandungi vitamin B17 paling tinggi berbanding tumbuhan lain. Menurutnya, ia dapat membantu mencegah dan merawat penyakit kanser. Dalam terapi metabolik, apabila vitamin B17 bertemu dengan sel kanser, enzim betaglucosidase yang hanya terdapat dalam sel kanser akan menghuraikan elemen vitamin B17 seterusnya membunuh sel kanser.

Vitamin B17 yang berlebihan juga akan ditukar kepada elemen-elemen positif oleh enzim Rhodanese yang terdapat dalam tubuh badan untuk kesihatan sel-sel dan membantu mengurangkan keasidan serta toksin dalam darah.

Dengan itu, ia membantu meningkatkan keseimbangan pH dalam tubuh serta memperlahankan penyebaran kanser, mengurangkan kandungan kolestrol dan membantu merawat penyakit jantung serta diabetis.

“Vitamin B17 yang terdapat dalam aprikot bukan sahaja diperkatakan di Malaysia, malah manfaatnya diakui seluruh dunia berdasarkan kajian saintifik dan klinikal,” katanya.

Namun katanya, biji aprikot yang diambil dan dimakan begitu sahaja berbahaya kerana ia terdedah kepada bakteria, kulat dan radikal bebas sewaktu proses penghantaran. Ia juga boleh menyebabkan keracunan serta kesan sampingan kepada tubuh badan.

l Makanan dan agen penyumbang kanser:

Berbentuk berasid: daging, telur, ayam, nasi, mee, mihun, makaroni, spageti, ubi kentang, gula, kek, coklat, susu, yogurt, mentega, aiskrim, keju, kopi, teh.

l Mengandungi penambah: perisa tiruan, pewarna tiruan, pengawet, pemanis buatan, penaik, yis dan garam.

l Kurang zat: makanan segera, makanan dalam tin, makanan ringan dan minuman berkarbonat.

l Gaya hidup: tekanan, pencemaran alam sekitar, tidak aktif, merokok, seks bebas dan pengambilan alkohol.

Fakta Apricon Farmas Health:

l Mengandungi 100 peratus biji aprikot yang kaya dengan vitamin B17.

l Membantu mengurangkan keasidan dan toksin dalam darah.

l Membantu meningkatkan keseimbangan pH.

l Membantu memperlahankan penyebaran kanser.



 
Chatroom