Home » » Kalori Berlebihan Punca Utama Kegemukan

Kalori Berlebihan Punca Utama Kegemukan

Masalah kegemukan kini mungkin menjadi fenomena biasa di kalangan kanak-kanak akibat amalan pemakanan yang tidak seimbang atau teratur. Menurut pakar perubatan, pengambilan makanan yang mengandungi banyak kalori daripada yang dapat digunakan oleh tubuh adalah antara penyebab utama masalah kegemukan.

Ini kerana tenaga atau kalori yang berlebihan disimpan di dalam tubuh dalam bentuk lemak. Sebaliknya jika kalori yang diperolehi daripada makanan adalah kurang daripada yang diperlukan oleh tubuh, maka lemak tadi akan digunakan semula sebagai sumber tenaga.

Bagaimanapun, terdapat beberapa faktor lain yang turut menyebabkan masalah kegemukan seperti dari segi fisiologi, keturunan, sosioekonomi, trauma serta psikologi dan faktor berkenaan saling berkaitan antara satu sama lain.


Dalam keadaan normal, pengawalan nafsu makan (apostat) seseorang akan berfungsi dengan baik, tetapi jika keadaan sebaliknya berlaku, dua kemungkinan boleh terjadi, iaitu samada seseorang itu ingin makan sepanjang masa atau terus tidak ada selera makan.

Selain itu, kegemukan juga berkait rapat dengan jumlah kalori yang diambil dan banyaknya tenaga yang digunakan. Sebagai contoh, seseorang yang banyak menggunakan tenaga akan kurang berlemak tetapi bagi mereka yang kurang bersukan atau menggunakan tenaga akan lebih cenderung untuk menjadi gemuk.

Kegemukan juga mungkin terjadi disebabkan kerosakan hipotalamus dan semua sarafnya akibat kecederaan di kepala atau disebabkan kelainan setempat yang boleh menjejaskan fungsi hipotalamus berkenaan.

Masalah kegemukan boleh mendatangkan risiko kepada kesihatan seperti lebih cenderung untuk menghidap penyakit tertentu yang tergolong dalam penyebab utama kematian. Penyakit seperti kencing manis, sakit jantung, darah tinggi, penyakit pundi hempedu, penyakit hati, reumatik dan penyakit buah pinggang adalah antara penyakit yang sering dikaitkan dengan kegemukan.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom