Home » » Remaja semakin pekak dengan MP3

Remaja semakin pekak dengan MP3

GOLONGAN remaja yang gemar mendengar muzik melalui pemain MP3 dilihat tidak mempedulikan risiko kerosakan sistem pendengaran mereka.

Penyelidik di Universiti Pusat Perubatan Rotterdam, Belanda mendapati remaja di dua sekolah yang dikaji memasang suara pemain MP3 mereka pada tahap maksimum kerana merasakan mereka hanya menghadapi risiko rendah kerosakan telinga.

Kebanyakan daripada pelajar berkenaan juga mengakui tidak dapat membezakan bila muzik yang dimainkan terlalu kuat.

Bunyi yang melebihi 90 desibel (dB) dipercayai berbahaya kepada pendengaran manusia tetapi hanya akan menyebabkan rasa tidak selesa atau sakit jika bunyi berkenaan mencecah 12 dB hingga 140 dB.

Kumpulan penyelidik itu menasihatkan ibu bapa supaya menasihati anak mereka mengenai mendengar muzik dengan kuat dan juga untuk memerhatikan jika anak mereka mula menunjukkan tanda kerosakan pendengaran seperti mendengar bunyi berdering berpanjangan atau bunyi biasa yang ‘pecah’.

Pengeluar pemain MP3 juga dinasihat menetapkan penanda kekuatan desibel bunyi dengan kod warna dan lampu bagi memaklumkan pengguna jika bunyi muzik mencapai tahap berbahaya.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom