Home » » Prejudis gadis lanjut usia

Prejudis gadis lanjut usia

Kecewa dengan tekanan yang berpanjangan daripada masyarakat yang menitikberatkan soal perkahwinan ataupun kehidupan berkeluarga dan mempunyai zuriat, seorang wanita muda Mesir cuba menyelamatkan negaranya daripada terus memandang serong terhadap gadis berusia yang masih bujang.

Mengambil kesempatan daripada kemajuan teknologi komunikasi terutamanya Internet, dia berharap dapat mengubah prejudis yang dihadapi oleh anak dara lanjut usia.

Pada masa yang sama tindakan itu diharapkan dapat memberi sinar baru terhadap kesusahan yang dihadapi oleh kaum wanita dalam masyarakat yang menganggap lelaki sebagai ketua keluarga.

Sejak enam bulan lalu, Yomna Mokhtar mewujudkan sebuah kumpulan khas untuk saling memberi sokongan dan menyuarakan nasib wanita sepertinya.

Kumpulan itu menggunakan rangkaian sosial seperti Facebook sebagai platform untuk membolehkan mereka saling berhubungan dan mengumpulkan lebih ramai ahli.

Sehingga kini kumpulan tersebut telah mempunyai lebih 550 ahli yang berusia 27 tahun ke atas.

"Masyarakat memberi pandangan yang amat negatif terhadap golongan yang belum berkahwin. Perkara ini memberi tekanan hebat dan timbul rasa terpinggir di kalangan mereka," jelas Yomna.

Berada di sebuah negara yang konservatif berhubung agama, soal perkahwinan menjadi keutamaan di kalangan penganut Islam dan Kristian.

Kebiasaannya, persatuan-persatuan Islam menganjurkan perkahwinan secara besar-besaran untuk mereka yang dianggap tidak berkemampuan terutama dari segi sumber kewangan bagi menampung upacara perkahwinan.

Selain itu, ia juga bertujuan untuk mengelakkan seseorang mempunyai hubungan sulit termasuklah homoseksual.

Walaupun mereka bekerja seperti orang ramai atau belajar, wanita tidak berkahwin di Mesir dilihat masih tidak sempurna disebabkan persepsi itu.

Umur yang sesuai bagi seseorang wanita berkahwin bergantung kepada kelas sosial dan pendidikan mereka. Wanita yang terdiri daripada golongan kaya mahupun berpendidikan universiti selalunya diberi sedikit kelonggaran tetapi apabila umur mencecah 30-an mereka mula dipandang hina.

"Sejak kecil lagi wanita diajar tujuan utama mereka dalam kehidupan adalah berkahwin dan mempunyai anak.

"Walaupun orang mula berkata, pandangan negatif yang diberikan terhadap gadis yang lambat berkahwin adalah tidak adil, namun ia tetap diteruskan," jelas Yomna.

Menurut ahli sosiologi, Madiha el-Safty, peranan seorang wanita Mesir secara rasminya merupakan sebagai isteri dan ibu sahaja.

"Setiap orang akan membenci wanita yang belum berkahwin dalam keluarga masing-masing. Orang ramai akan bertanya apakah ada sesuatu yang tidak kena terhadap wanita tersebut," terang Madiha.

"Apa yang berlaku adalah luar biasa," beritahu Rabab Ibrahim, 33.

PERKAHWINAN adalah satu perkara yang ditekankan dalam negara yang konservatif terhadap agama.

Tambah Rabab, masyarakat Mesir percaya perkahwinan sentiasa membawa kebahagiaan walaupun hakikatnya boleh juga membawa kekecewaan.

"Masyarakat menolak untuk memahami bahawa ramai pasangan yang sudah berkahwin tidak menemui kebahagiaan.

"Saya selalunya menahan kesabaran bila berhadapan dengan tekanan semasa meluahkan pendapat saya terhadap perkahwinan. Saya amat yakin dengan prinsip, sama ada saya mempunyai suami yang baik dalam perkahwinan ataupun saya sanggup membujang untuk selamanya. Itu pilihan saya.

"Masalahnya masyarakat tidak memahaminya. Keadaan dan pemikiran wanita hari ini sudah berubah," katanya.

Seorang daripada ahli kumpulan ini, Mohammed Abdel Ati, 25, berkata, apa yang berlaku sekarang adalah pelik. Seseorang harus tampil untuk memberi pandangan mengenainya.

"Hampir semua kawan saya berkahwin dengan remaja dan kanak-kanak. Dan isteri-isteri mereka akan bertanya kepada saya adakah mereka perlu mencari seseorang untuk saya?" jelasnya.

Kumpulan rangkaian laman web Facebook mempunyai perancangan untuk menganjurkan sesi yang akan diketuai oleh pakar psikologi bagi mendengar luahan golongan wanita lanjut usia itu.

"Kami tidak menentang perkahwinan. Kami mahu rumah tangga yang bahagia dan asas yang kukuh.

"Sesetengahnya berkahwin terlalu awal untuk mengelak orang ramai menganggap mereka seperti orang gaji keluarga.

"Saya percaya untuk mengubah sikap adalah amat susah. Tetapi itu tidak menghalang kami untuk mencuba dengan perlahan-lahan," tambah Yomna.

Berhadapan dengan tekanan masyarakat tanpa belas kasihan, seorang ahli perubatan yang belum berkahwin, Ghada Abdel Al, 29, menerbitkan buku bertajuk I Want to be Married.

"Ramai wanita muda yang mempunyai impian untuk belajar dan bekerja. Saya mencabar mereka untuk berkata impian utama mereka bukanlah untuk dikahwini," akuinya dengan berani.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom