Home » » Khasiat Buah Naga

Khasiat Buah Naga

Warnanya yang merah menyala dengan sulur batangnya tumbuh menjalar seperti naga merupakan buah-buahan yang semakin diminati ditanam di negara ini.

Buah yang berasal dari Mexico dan banyak ditanam di negara seperti Vietnam dan Afrika Selatan itu telah mendapat tempat di sajian selera masyarakat di sini.

Buah naga atau nama latinnya, Hylocereus Undatus tergolong dalam keluarga Cactacese atau kaktus, mudah tumbuh di kawasan tropika yang mempunyai sistem saliran yang baik. Buah ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu jenis isi putih (Hylocereus Undatus), merah (Hylocereus Polyrhizus dan kuning (Hylocereus Megalanthus).

Berat buah antara 200 gram hingga 800 gram dan mempunyai khasiat yang banyak malah diiktirafkan sebagai buah 1,001 khasiat.

Buah naga ini dipercayai boleh menurunkan kadar kolesterol, mengimbangi kadar gula dalam darah, mencegah kanser, mencegah pendarahan, mengelak keputihan, menguatkan fungsi ginjal dan tulang, menguatkan minda, meningkatkan ketajaman mata serta sebagai bahan kosmetik.

Selain itu, pokok yang boleh hidup selama 15 tahun ini juga boleh membantu mengurangkan masalah sembelit, darah tinggi, menghaluskan kulit wajah dan sesuai sebagai pemakanan untuk pesakit diabetis.

Malah, buah pelbagai khasiat ini juga mampu memanjangkan jangka hayat produk bakeri seperti roti, kek dan mufin yang kebiasaannya disediakan melalui adunan beberapa bahan mentah seperti mentega, tepung, telur, serbuk penaik, yis dan juga gula.

Justeru itu, sekumpulan chef dari Hotel Eastin, Petaling Jaya dengan diketuai oleh Senior Sous Chef, Mohd. Azli Lahasi, Chef Mohd. Sori Mohd. Zan, Chef Bakri Abu Bakar, Chef Zaidi Muhammad, Chef Adam Lee dan Zairyah Ibrahim (pelatih dari Kolej Damansara Utama) telah mencipta dan memperkenalkan enam jenis masakan yang berasaskan buah naga ini.

Masakan merangkumi pembuka selera, sup dan makanan utama daripada buah naga diperkenalkan bagi mempromosikan lagi khasiat yang terdapat di dalamnya, sekali gus meningkatkan lagi pendapatan petani yang mengusahakan tanaman ini. Melalui promosi berterusan masyarakat boleh menyedari kehadiran dan penggunaan buah ini, selain boleh dimakan mentah dan dibuat jus.

Menurut Chef Mohd. Azli, khasiat yang pelbagai terkandung di dalamnya yang menyebabkan beliau dan rakan-rakannya memilih untuk mempromosikan buah ini.

‘‘Ia mengandungi vitamin yang baik untuk kesihatan, selain bijinya yang boleh membantu pelawasan dan kaya dengan fiber.

‘‘Sebanyak enam juadah berasaskan buah naga menjadi sajian pelanggan sekiranya berkunjung ke sini,’’ katanya.

Tambah beliau, masakan yang diperkenalkan itu ialah ayam gulung panggang bersama buah naga Ambrosia, peha itik panggang sumbat bersama buah naga dan pic, kombinasi daging, kambing dan makanan laut bersama salsa buah-buahan, panacotta dihidang bersama buah naga, buah naga bersama air gula kayu manis dan udang koktel bersama mangga dengan buah naga.

‘‘Dalam setiap masakan yang diperkenalkan itu, buah naga bertindak mengimbangi antara rasa masam dan manis sesuatu masakan tersebut,’’ katanya.

Oleh SADATUL MAHIRAN ROSLI



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom