Home » » Kesihatan Kanak-Kanak

Kesihatan Kanak-Kanak

# Tahukah anda berat badan kanak-kanak boleh meningkat kira-kira dua hingga tiga kilogram setahun manakala ketinggian pula biasanya akan meningkat enam hingga lapan sentimeter setahun.

# Apabila kanak-kanak mencapai umur lima tahun, 35 peratus daripada berat badan mereka terdiri daripada otot.

# Kanak-kanak perlu mempunyai seluruh set gigi susu lengkap pada umur dua setengah tahun. Pertumbuhan gigi membantu perkembangan rahang dan membolehkan kanak-kanak makan pelbagai jenis makanan. Selepas mencapai umur enam tahun, kanak-kanak akan mempunyai set gigi kekal.

# Enam tahun pertama kehidupan kanak-kanak adalah tempoh yang paling sensitif kerana ia membabitkan pembentukan serta kematangan saraf. Berbilion sistem saraf dalam otak dibentuk dan akan memberi pengalaman deria baru. Jadi, tidak hairan jika saiz otak kanak-kanak akan berkembang sebesar saiz otak dewasa apabila mencapai umur 10 tahun.

# Apabila tulang membesar, kanak-kanak akan menjadi lebih tinggi. Ia penting untuk menjadikan bentuk badan mereka kelihatan lebih matang apabila menginjak dewasa

# Sistem pertahanan kanak-kanak mulai matang dan berfungsi pada peringkat tumbesaran. Badan kanak-kanak mudah diserang virus, bakteria dan parasit. Justeru, sistem imun yang cekap dapat mengenal pasti, menyerang dan memusnahkan benda asing berkenaan.

# Fasa tumbesaran adalah tempoh yang amat penting kerana ketika itu kanak-kanak mula menguasai kemahiran motor kasar dan motor halus untuk mengimbangi diri. Ini membolehkan mereka bergerak secara teratur, lebih cergas serta mampu melakukan tugas yang lebih kompleks seperti menari dan bermain bola. Selain itu, ia juga mempengaruhi kemampuan kanak-kanak untuk menulis, melukis dan mewarna dalam perkembangan intelektual mereka.

# Kanak-kanak yang aktif dan cerdas dikatakan lebih cenderung menguasai kemahiran berinteraksi secara sosial yang mampu meningkatkan lagi keyakinan diri mereka.

(Sumber: Buku Panduan Memupuk Gaya Pemakanan Sihat oleh NSM, MASO serta MDA)



7 Komen:

Tanpa Nama berkata...

apakah yang menyebabkan kita ingin cepat tidur??

Tanpa Nama berkata...

lagi satu: apakah yang boleh menyebab kan kita sakit perut dan juga pening setiap masa??

icha vitashop berkata...

info yang menarik. Jika inginkan supplement yang bagus untuk kesihatan, jom singgah sini ye..

http://ichavitashop.blogspot.com/

mama wana berkata...

perkongsian yang menarik :)

Pengedar Shaklee Sri Aman berkata...

Article yg padat dengan info..Thanks admin

siti khairulbariah sahbudin berkata...

info yang sangat menarik. sudah tentu hasil dari maklumat serta banyak pembacaan. semoga kita boleh berdiskusi lagi...

siti khairulbariah sahbudin berkata...

terima kasih

Catat Ulasan

 
Chatroom