Home » » » 6 tumbuhan penyembuh penyakit

6 tumbuhan penyembuh penyakit

Tumbuhan penyembuh penyakit

Nanas
Ia boleh meredakan radang tenggorok dan mengatasi penyempitan pembuluh darah. Untuk mereka yang mengalami masalah berat badan yang berlebihan, buah nanas boleh jugak digunakan untuk menurunkan berat badan. Daun nanas berguna untuk menormalkan pusingan haid yang tidak menentu.

Serai
Seluruh bahagian pohon serai amat berguna didalam perubatab homeopathy. Antaranya astrak serai yang telah disulung. Secara saintifik boleh melegakan demam, menghilang kan sakit perut, melancarkan perjalanan haid dan merawat penyakit reumatik.

Kunyit

Kunyit mengubati senggugut dengan cara mendapatkan pati kunyit dan dibancuh dengan air suam. Kunyit boleh menurunkan paras kolestrol didalam darah kita. Ia juga penawar bagi mereka yang menghidapi masalah gatal gatal kulit dan menyembuhkan demam.

Jambu batu
Amalan memakan jambu amta elok untuk melawaskan sistem penghadaman kita.

Bawang putih

Bawang putih berguna untuk mengurangkan paras kolestrol dalam darah dan menurunkan darah tinggi. Disamping itu bawang putih boleh dijadikan panawar bagi pengidap penyakit kencing manis dan menghilangkan kahak.

Kemuning
Daun kemuning sering digunakan didalam perubatan homepathy. Daunya digunakan mengubati keputihan, mengatasi haid yang tidak teratur, melangsingkan badan serta menghaluskan kulit



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom