Home » » Petua Hilangkan Kelemumur

Petua Hilangkan Kelemumur

Masalah kelemumur sering menjadi rungutan wanita. Untuk menghilangkan kelemumur, campur air perahan limau nipis dengan sedikit air sebelum digosok pada kulit kepala.

Selain menggunakan perahan limau nipis, ada cara lain yang boleh dicuba termasuk menggunakan daun pandan.

Ambil kira-kira 10 helai daun pandan yang agak tua, kemudian ia ditumbuk sehingga halus dan dicampurkan dengan dua gelas air.

Tapis campuran itu dan sapukan dengan rata pada rambut yang sudah dibersihkan. Biarkan selama setengah jam dan bilas rambut dengan air bersih. Ia bukan saja membantu mengurangkan kelemumur malah rambut berbau wangi.

Amalan orang lama pula hanya menggunakan santan. Ambil kelapa tua dan perah pekat-pekat. Biarkan selama sejam supaya patinya naik.

Kemudian, barulah ia disapu pada rambut. Balut rambut dengan tuala bersih dan perap selama setengah jam. Jika kerap diamalkan, ia membantu untuk mendapatkan rambut yang sihat dan cantik.



55 Komen:

Anonymous said...

KLU NAK HILANGKAN KELUMUMUR DISEBABKAN RESDUNG CAM NE??

Anonymous said...

assalamualaikum,umo sye 11 tahun dpan nk msuk 12 sye dh ade kelemumur tk pe ke kalau bdax2 ade kelemumur????dn ade tk cara2 lain selain ini???

Anonymous said...

assalamulaikum,kepala saya dipenuhi dgan kelmumur..kadang2 saya malu nak bukak tudung,ade saje kwn2 ckap"eh,bedak ke yg memutih di kepala kau tu"malu nyer saya ktka itu.so,camne cara yg plg berkesan utk hilangkn kelmumur?syukran

Anonymous said...

sye peliklah.. tbe2 thun lpas rambut sye ad tumbuh jerawat n kelumumur jd banyakk.. tkowt la.. rmbut da jadi x cntik.. sdey btoll

Anonymous said...

btowl kew petua nie??cye cume percaya amalan orang tua dulu,yg perahan limau tu x phm cket.menjadik kew??

Anonymous said...

antara byk2 petua ni yg ne paling bkesan???

Anonymous said...

bgi petua nk ilangkan selaran matahari kt muke ley x

Anonymous said...

salam.....
kepala saye byk kelemumur...
rambut saye pown byk yg gugur..
ley tlog caye x cmner nk hlagkan dua2 skali??

Anonymous said...

Yg berkesan saya rasa yg guna limau tu,saya da try alhamdullillah da hilang da kelemumur..tapi kena tahan la pedih jg masa guna tu..

Anonymous said...

kepala sy d tmbuhi kudis dan bbentuk seperti kelimumur apabila kering :( ada sapa2 bole tlg tk..:'( sy susa ati..:'(

Anonymous said...

betulke berkesan nie??

Anonymous said...

tolonggggggggg saya...sy malu kepala saya byk kelumumur macam mana nak hilangkan

Anonymous said...

mungkin berkesan

Anonymous said...

ala kalau pakai syampu yg cristino ronaldo tu cepat hilang la

Anonymous said...

ala kalau pakai syampu yg cristino ronaldo pakai masa iklan dlm tv cepat hilang la

Anonymous said...

nie ha! pengalaman memakai dalam 20 jenis syampoo.. (tidak campur produk dlm masa terdekat). ada sesiapa pernah terfikir tak? adakah syampoo anti klumumur memulihkan? or just melegakan? sbenarnya ia melegakan sahaja. tiada kaitan dgn memulihkan pown. korang ingat jika klumumur korang ilang? sapa yang rugi?? sapa? mestilah diowang hehehe. sapa yang ilang jualan bulanan? kata bleh ilang 99.9%.. kenapa tak buh 100%? cam vaksin. jgn caya produk kelumumur kat luar tue. kulat bleh merebak dalam masa 24jam. so 0.01% pratus tue bleh jd 200% dlm bila2 masa. 100% i jamin u pakai takkan pulih dr penyakit tue. paling teruk plak jika pala u tak tahan dgn bahan kimia tue. dah jd gugur plak rambut cantik tue. tapi yang bijaknya syarikat syampoo nie korang pasan tak? dia dah wat kesilapan dah satu. sakit tak baik2. u orang asyik berbulan2 beli produk diowang. then rambut gugur. diowang siap bleh kuarkan syampu anti rambut gugur plak... pergh tak cam penuh poket diowang!. hahahaha kalau orang putih kata ianya "irony". petuanya pakai herba tok nenek dulu guna. pakai limau purut. limau apa? limau PURUT. jgn terguna limau kasturi plak hehehe. tue paling best. u pakaila n uji sendiri. n plzlah jangan caya propaganda kononnya ia tak berjangkit. tue semua syarikat syampoo pya keja. jgn share sikat dgn orang yang merana akibat kelumumur. sebab ianya dari fungus or a.k.a kulat . jika anda berpengetahuan. anda tahu kulat merebak. n merebak dgn pantas. so kalau u all takda limau purut. cuba guna limau nipis k? selamat mencuba.

Anonymous said...

jika ada kudis kat pala plz jgn guna petua jenis berasid nie. tak mati korang tahan pedih nanti. then nanti kudis makin teruk.. jumpa doktor. ubat kudis tue dulu. kesian plak tengok. kalau kat tempat kudis tue rambut semua tak tumbuh2. ada dgr pakcik gunting rambut ckp. nie dia ckp eh. tenyeh dgn bwg putih n juga bwg merah. tak taulah tenyeh camna. nak tumbuk ka apa ka. tak pasti. tapi dia kata insyaallah tumbuh semula rambut kat situ. harap ianya membantu anda.

Anonymous said...

i tengok kelumumur nie makin teruk. sejak syampoo anti kelumumur makin laku. manusia skarang makin malas nak guna petua org dulu2. walaupun mereka nampak ja kuno. tapi diowang cam saintis gak la nak ckp. mencuba. n mencari jalan penyelesaian cam kita skarang nie. diowang pakai herba. kita pakai pure kimia. sapa lg bgus tuk kulit pala kita agak2nya?

Anonymous said...

even kayap doktor terpinga2 tak tau nak wat apa. konon bagi anti viral pil n suntik kat montot tue. tak baik2, 2-3 minggu kesian tengok makcik aku mengaduh sakit bisa. bg kat bomoh pompuan. skejap ja. tak sampai 3hari berubat kayap ular tue cam magic pulih n kering. Ramai skarang aku tengok perlekehkan petua org dulu2. Konon dah expired konon. padahal org tua2 punya petua semuanya ihklas kalau korang nak tau. bukan cam orang skarang wat ubat nak untung. biar org lain merana tak baik2. kerana nak untung punya pasal. kan tak ikhlas tue?.

Anonymous said...

guna Limau Purut. Insyallah efektif. cara dia sama. kikis buang dulu flake ataupun kerak kelumumur tue. perah air limau purut tue. urut kulit pala menggunakan jari selepas dah perah jus purut tue. dah urut2. biarkan selama 15-30minit. leh tengok tv ka. or main fb korang tue ka. dah sampai waktu. bilas. bau rambut memang wangi. pala pun sejuk ja cam lega. buat benda nie seminggu 2-3 kali ja tau. then tips yang paling penting. bersihkan sikat korang pas sikat. nie penting. jgn kongsi pakai tuala kepala bg org yang mempunyai masalah kelumumur nie. kita taknak kelumumur diowang berjangkit dgn kita n kita pown taknak jangkitkan diowang dgn kelumumur. jika korang jaga elok2 nie. gerenti tak gatal kulit pala korang. then, rambut makin lebat. hebat tak? jaga pemakanan korang. jgn makan benda2 berminyak n gula sgt. sebab kulat suka sgt gula. n subur dikawasan kulit pala yang panas n berminyak.

Anonymous said...

oh lupa.. sorry yek. sikat pown jangan kongsi dgn orang tau! bila sakit nie. kena berpantang sikit. kena tegas. kalau tidak. takda usaha. takda hasilnya. rajin. petua berjaya. ingat tue selalu kalau nak berjaya untuk apa pown.

Anonymous said...

baikla,saya baru th tips ni terima kasih dan sy nk tnya mcm na nk cara nk mnghilangkn gatal kulit kpl

Anonymous said...

hampa ada tips mcm na nk bg hilang uban rambut

Anonymous said...

salam....erm cara ni brksn ke???saya malu lah lps sikat rambut kelemumur tu kelihatan nmpk kat rambut saye..kwn saye pon tgr,napew ade byk habuk kat kpl saya...ade ke patut die kate rmbt saye byk HABUK..

Anonymous said...

aduii...sy ne bru 12 thn tpi ada uda kelemumur..camna ne nak hlang kan kelemumur yg len dri ne..ssah lr..uda lah d tmpt sy x pkok limau..pandan..klpa..n bnyk gi camna nie..bri lah aq bntuan sgera..sy dpt rmalkan jap lg mmang kpla sy jdi botak...camna lrr nee????!!!!!!!!

Anonymous said...

nak nngis pn da tk ble..kesian3

Anonymous said...

hehehe... klakarlah awak nie... cari kat pasar la bahan2nya. kalau nak keta tepi umah saya. kongkrit semuanya. bukan nak kata limau, pandan or kelapa. apa pown takda. kalau dah terdesak sgt. just guna syampoo anti kelumumur. Ia dpt mengurangkan n melegakan. tapi baik dr kelumumur? Nope. takbleh..

Anonymous said...

jgn stress. makin stress makin teruk kelumumur. rambut pown gugur nanti. stay ceria k?

Anonymous said...

jika kelumumur tak berjangkit. u tengok sendiri. ada yang merana sampai ke telinga, muka, tepi sideburn. sapa kata ianya hanya dirambut ja n takkan berjangkit? kalau takbleh berjangkit kenapa ia merebak? kan tak logik tue? propaganda syarikat syampoo semua tue. bg kita ambil sambil lewa perkara nie. kalau penyakit nie merebak. mereka tersengih la, hulur tangan mintak duit bli produk diowang.

Anonymous said...

syampoo skarang dah jd belasan ringgit dah. makin lama makin mahal. pastue bukannya pulih ka apa. kdang2 pakai baru 1 jam. kulit pala gatal balik. then rambut gugur ja pas pakai produk anti kelumumur tue, tengok kat iklan kata satu cucian bleh ilang kerak tue. nie masuk dah 356kali dah guna. bila nak ilang.. dia takkan ilang. dia cam painkiller. ia melegakan bukannya memulihkan. sampai masa ilang tindakan kimia tue. terasa balik sakitnya. stakat nie limau purut is the best. nak kata pulih sepenuhnya nanti kata tipu plak. tapi keputusannya jauh lg elok dr mana2 syampoo anti kelumumur yang ada kat dunia nie. yang tue bleh gerenti.

Anonymous said...

oh kalau stakat nak ilangkan gatal pala? ada:

-gel alovera (pakai dlm 10-15minit, then bilas)
-jus perahan lemon (urut kulit pala) beberapa minit pastue bleh bilas
-Guna minyak avocado ataupun minyak kelapa
-sikat rambut 5-6 kali sbelum tito stiap malam dapat membantu melancarkan darah di kulit pala n memulihkan masalah kulit pala.

slamat mencuba :))

Anonymous said...

yang i suggest tue.. pakai hanya satu ja. jgn campur2 tau. Senang kata pilih antara satu. kecuali sikat rambut. ianya amalan sihat sbelum tito.

Anonymous said...

rambut dah cantik nanti jgn menayang plak k? jgn lupa bertudung diluar bersama yang bukan muhrim (bg wanita). ingat tue. tuhan marah. nanti bnyk lg kelumumur kuar. jgn pakai tudung niatnya nak tutup kelumumur. seksa dunia bg kita ingat, akhirat tue lg teruk azabnya. byk wanita pas dah cantik rambutnya. buang tudung. bdn dah slim, pakai ketat2 n jd seksi, so nanti tuhan turunkan azab (metabolisma jd rendah)+(rambut bnyk gugur). baru padan muka.

Anonymous said...

saya da pnah buat da pki limau purut tu..bley la berkesan nye..maybe sebab tak amal kan tu yg tak nmpak sgt kesan nye hehehe..so sape2 bley cube la..cume kne tahan pedih die bile kne kat kulit pale..perghhh..tp tade la sampai pengsan..hahaha

Anonymous said...

nak paling kuat tuk kelumur? pakai skali ilang gatal2 pala... terus kurang kelumumur... pakai selsun blue... shampoo anti kelumumur mahal... tapi berbaloi... kulit pala jadi licin takda kerak putih jika garu pakai kuku... dia macam bahan kimia kuat, sbb i dah pakai baunya kuat tul. tak best baunya, tak cam syampoo anti kelumumur lain.. tapi kita bukan nak bergaya... nak kurangkan kelumumur. trust me.. i dah pakai. so sapa yang ada kemumur teruk sgt n dah tak tahan dah garu sampai luka2... selsunlah penyelamat. memang lega.. mahal dah sebut tak? hehehe adala botol kecik dlm rm20+. apa2pown kalau nak berubat. harga jgn jd tolok ukuran sgt. janji berkesan ya dak? slamat mencuba.

Anonymous said...

ohh... i tau org pakai syampoo anti kelumumur nie semuanya ada masalah keguguran rambut. hampir semuanya sebab pekatan bahan kimia letak kat pala. biasala kan? lg satu sbb kelumumur tue sendiri... ubun2 dah jelas nampak... rambut makin jarang... sedih kan? nak dia tumbuh blik tanpa guna rm5000 keatas kat pusat rawatan rambut n gunakan serum2 yang mahal tue. jawapannya adalah.. Himalaya herbal protien shampoo. beli yang jenis ((repair & regeneration)) sesuai tuk kulit pala kering n berminyak serta rambut rosak. yg tue bgus sgt. dia 90% herba. harga dalam Rm20+ gak cam selsun. pakai dlm 3 minggu gerenti nampak result yang best. lebat rambut n jd tebal.. lebih gelap dr biasa. so ubun2 yang terdedah tue ditutupi semula. i suggest nie langsung takda tuk wat profit. i tak even niaga syampoo pown. just nie produk yang i pernah try n the best result dlm semua. selsun tuk kelumumur n himalaya syampoo tuk tambah rambut/ lebatkan rambut

Anonymous said...

shampoo bwg y jackie chan jd model tuh brkesan..tapi ikut kpd rmbut orang jgak..saya pkai x brkesan tap smua abg2 sya pkai smua brkesan..kerak ape2 pun tiada..licin aje

Anonymous said...

xphm la yg perah limau nipis tu...sy dh buat xde kesan langsung pun....cuma rambut jadi wangi...

Langit Tinggi said...

limau purut tu gosok kat kepala kan ^__^ sekali dgn perahan die kan?

Anonymous said...

sesiapa yang nak penawar resdung hubungi saya cara pakainya hanya hidu saja tak perlu makan atau sapu.Juga saya membekalkan susu kambing segar serta jus dan pati delima

Anonymous said...

Aduuuh lupa nak tulis contact nombor sapa yang berhajat dgn penawar resdung dan susu kambing serta jus dan pati delima hubungi saya di talian 019-2193432 @ 012-9745055

hisham gp said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

...........

hisham gp said...

............

Fida Atika said...

Boleh dik kelemumur xkira umur

nashira nashim said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

yeehh meyh ?

farhana natasya said...

Selsun blue sy dah pakai makin kering kulit kepala berkuping2. Rambut gugur :( maybe xsesuai kot. Eh tp himalaya serious. Xtipu rambut sy jenis lambat tumbuh pakai himalaya alhamdulillah ok. Tp yg tang limau purut tu serious kalo amal mmg hilang tp tu la sy ni xde mase plak. Tp kena gak amal sbb da xtahan sgt2.

farhana natasya said...

Selsun blue sy dah pakai makin kering kulit kepala berkuping2. Rambut gugur :( maybe xsesuai kot. Eh tp himalaya serious. Xtipu rambut sy jenis lambat tumbuh pakai himalaya alhamdulillah ok. Tp yg tang limau purut tu serious kalo amal mmg hilang tp tu la sy ni xde mase plak. Tp kena gak amal sbb da xtahan sgt2.

Anonymous said...

Asalamualaikom sy ad masalah kelimumur yg agk teruk smpi berkeping2 puas cube sampo tp lot cmne ek

Anonymous said...

gnekan santan tu brkesan sbb awek sye amalkan ptua tu, hasilnya..dia mmpunyai rmbut yg cntik, lebat dan xde kelemumur...

Anonymous said...

limau nipis ker limau kasturi

Anonymous said...

Saya pernah kena kelemumur teruk syampoo tak jalan juga limau purut limau nipis tak sesuai akhirnya santan kelapa tua alhamdulillah selepas 3 hari gunakan Minyak Zaitun Extra Virgin insyallah selesaia masalah kelemumur anda !

Anonymous said...

eii tk sakit ke

Unknown said...

Guna glo bleh x..ianya ada limau jga..

Post a Comment

Affiliates

 
Chatroom