Home » » Makanan cegah penyakit?

Makanan cegah penyakit?

Adakah pemakanan yang baik secara tidak langsung boleh mencegah kita daripada menghidapi pelbagai penyakit?

Makan tomato untuk membantu mencegah kanser, bawang putih bagi mencegah AIDS atau minum jus buah-buahan untuk mengelak daripada Alzheimer? Sejauh manakah kebenaran kenyataan ini.

Meskipun terdapat banyak kajian dan penyelidikan dijalankan, kesan makanan terhadap penyakit membunuh masih perlu dibuktikan.

Saintis bersetuju bahawa keseimbangan kualiti diet merupakan kunci kesihatan yang baik. Malah, kebanyak negara sejak beberapa tahun kebelakangan ini menggesa rakyatnya untuk mengamalkan pemakanan harian daripada lima hidangan buah-buahan dan tiga hidangan untuk setiap produk tenusu serta kanji dan mengurangkan makanan berlemak, manis dan beralkohol.

Dalam mengawal pemakanan, pakar mengatakan ia dapat membantu mencegah penyakit seperti diabetes dan kadar kolesterol yang tinggi di mana ia menyumbang kepada penyakit kardiovaskular atau osteoporosis.

Tetapi, penyelidik tidak bersetuju dengan pendapat itu ke atas penyakit yang tidak berkait secara terus pada nutrisi seperti kanser, AIDS atau kerosakan neuro atau saraf, sungguhpun sekali lagi semuanya disyorkan mengambil diet yang seimbang.

Di antara ribuan kajian yang dijalankan, satu penyiasatan dari Eropah menyimpulkan bahawa makan buah-buahan dan sayur-sayuran fiber mungkin mengehadkan risiko kanser kolorektal.

Buah-buahan dianggap sebagai perlindungan yang tidak mustahil ke atas kanser paru-paru dan untuk mencegah kanser prostat. Kajian mengesyorkan seseorang individu minum lima cawan air teh hijau sehari. Ini kerana teh hijau dipercayai mempunyai catechin (kadar antioksida) yang tinggi dalam mengurangkan penyakit berkaitan jantung.

Makanan yang banyak lemak pula sememangnya diketahui akan menjejaskan sistem kardiovaskular dan boleh meningkatkan risiko kanser payu dara manakala kacang soya mengurangkan risiko sebanyak tiga kali ganda.

Bagaimanapun, kacang soya yang kaya dengan bahan antioksida yang membantu kelangsungan hidup sel, boleh meningkatkan risiko kemandulan.

Lycopene, pigmen antioksida merah menyala yang ditemui dalam tomato dan lain-lain buah-buahan merah, turut dipercayai mengurangkan risiko kanser berdasarkan kajian penyelidik, tetapi Pentadbiran Makanan dan Perubatan Amerika Syarikat (FDA) berkata, tiada sebarang bukti kukuh untuk dakwaan tersebut.

Di samping itu, Alzheimer juga boleh dicegah dengan pengambilan jus buah delima secara berterusan.

"Tiada makanan yang baik atau buruk," kata agensi kawalan makanan Afssa di Perancis.

SERAT sayuran dan buah-buahan mengehadkan risiko kanser.

"Tetapi, pengambilan diet pemakanan yang seimbang ialah satu perkara penting," jelas pakar onkologi, Dominique Belpomme.

Pakar di pusat penyelidikan kanser dan makanan kebangsaan di Perancis, NACRe berkata variasi diet daripada buah-buahan utama dan sayur-sayuran bersama tidak terlalu banyak alkohol, boleh membantu mencegah kanser mulut, kerongkong, paru-paru, perut, pankreas, usus rektum dan pundi kencing.

Selepas meneliti lebih 7,000 kajian dan penyelidikan di seluruh dunia, World Cancer Research Fund (WCRF) mengesyorkan supaya pengguna mengelak daripada mengambil makanan dan minuman yang tinggi kadar kandungan gula, garam atau lemak dan rendah kandungan fiber di samping melebihkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan kekacang.

Pemakanan yang baik adalah kunci untuk merawat pesakit HIV positif apabila malnutrisi melemahkan sistem imunisasi, merendahkan daya ketahanan untuk kesan tahap pertengahan.

Bagaimanapun, makanan yang baik tidak boleh menggantikan antiretroviral sungguhpun didakwa oleh menteri kesihatan kontroversi Afrika Selatan, Dr. Beetroot melawan AIDS dengan bawang putih, lemon dan sayur-sayuran. - AFP



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom