Home » » Gaya hidup tidak aktif bahayakan kesihatan

Gaya hidup tidak aktif bahayakan kesihatan

Ini rutin hidup kita setiap hari - bangun pagi terus sarapan. Kemudian menyelit di jalan yang sesak untuk ke tempat kerja.

Lapan jam seterusnya dihabiskan dengan duduk di depan komputer, lama-kelamaan menyebabkan tulang dan sendi kita sakit. Selesai kerja, kita pulang ke rumah dan menghabiskan hari selebihnya di atas sofa, sementara menunggu hari esok yang dipenuhi dengan rutin yang sama.

Ini menjadikan kita generasi tidak aktif - yang lebih banyak duduk daripada bergerak.

Hasil penyelidikan mendapati kebanyakan rakyat Malaysia menghabiskan 74 peratus daripada hari mereka dengan duduk, tidur atau berbaring. Angka yang membimbangkan ini disebabkan beberapa faktor dalam gaya hidup semasa wanita kurun ke-21, yang bekerja hingga lewat petang atau malam, hingga tiada masa untuk melakukan aktiviti fizikal atau mengamalkan tabiat makan yang sihat.

Meskipun kesedaran terhadap tabiat makan yang sihat dan gaya hidup sihat semakin meningkat, usaha untuk mengamalkannya masih kurang. Kebanyakan wanita Malaysia hanya mengambil 50 peratus daripada keperluan kalsium harian mereka dan hanya sembilan peratus wanita Malaysia mengamalkan senaman secukupnya.

Bagaimana dengan baki 91 peratus lagi? Gaya hidup tidak aktif boleh menimbulkan pelbagai masalah kesihatan yang serius - penyakit kardiovaskular, obesiti dan diabetes. Tahukah anda gaya hidup tidak aktif juga boleh menyebabkan kemerosotan tulang?

Kita memang menyedari masalah osteoporosis. Kita juga memang memahami pentingnya kalsium. Bagaimanapun, ramai wanita di Malaysia terus menyangka mereka tidak akan mengalami osteoporosis kerana mereka muda, tanpa menyedari tulang kita mungkin lemah bermula pada usia 30-an.

Ini mungkin disebabkan kita tidak boleh merasai dan melihat kesan 'penyakit senyap' ini. Kita tidak sedar tulang kita sentiasa dalam proses penguraian dan memerlukan aktiviti fizikal dan pemakanan secukupnya untuk proses pembinaan semula.

Cara pemikiran kita, 'Saya tidak akan mengalami osteoporosis kerana saya masih muda', menyukarkan lagi kesedaran mengenai penjagaan tulang. Ramai terus mempercayai penyakit yang berkaitan tulang tidak membawa maut berbanding penyakit kardiovaskular dan kanser.

Mereka tidak tahu hasil penyelidikan yang dijalankan baru-baru ini menunjukkan kemungkinan wanita dalam usia pertengahan hingga lewat 60-an meninggal dunia dalam masa setahun selepas mengalami patah tulang pinggul adalah lima kali ganda lebih tinggi berbanding wanita dalam usia sama yang tidak mengalami patah tulang pinggul.

Angka ini benar dan menakutkan. Menjelang 2050, 50 peratus daripada kes retak tulang akan dilaporkan di Asia.

Pada kebiasaannya, simptom osteoporosis tidak diketahui sehingga sejumlah jisim tulang hilang. Akibatnya, osteoporosis sering dikesan selepas berlakunya kepatahan tulang.

Disebabkan kos rawatan yang meningkat, satu-satunya cara untuk menangani masalah kemerosotan tulang ialah dengan strategi pencegahan, termasuk pengambilan vitamin D, mengamalkan gaya hidup aktif dan diet seimbang seperti minuman susu kalsium tinggi (seperti Anlene) untuk memenuhi keperluan 1,000 miligram kalsium sehari. Langkah ini patut diambil sekarang untuk membantu proses pertumbuhan semula tulang.

Dalam soal kesihatan tulang, langkah pencegahan adalah benar-benar lebih baik daripada pengubatan, lebih-lebih lagi memandangkan tulang mungkin mula lemah seawal usia 30-an.

Jadi, bagi wanita yang leka dengan gaya hidup tidak aktif, anda akan kesuntukan masa jika anda tidak bertindak dari sekarang. Jaga kesihatan tulang anda, mulakan usaha untuk memenuhi keperluan kalsium anda hari ini.



 
Chatroom