Home » » Khasiat Buah Avokado

Khasiat Buah Avokado

Pernah anda mendengar mengenai buah pir buaya, pir agovago atau abogado? Pastinya nama ini cukup asing, namun apabila disebut avokado, buah berkulit hijau pekat dan sedikit menggerutu itu pasti tergambar jelas dalam ingatan.

Avocado

Lebih mengujakan, avokado yang mempunyai banyak nama mengikut panggilan setempat dikenali sebagai apokat di Indonesia dikatakan ditemui pada zaman Aztecs di Peru, kemudian dibawa ke Eropah, khususnya Australia sekitar tahun 1840.

Kini avokado melata kehadirannya di seluruh dunia, tapi ia tidak begitu meluas penggunaannya di dapur suri rumah di Malaysia mungkin kerana tidak begitu mengetahui khasiat mahu pun manfaatnya berbanding buah import lain.

Kenyataannya, di sebalik fizikal avokado yang menggerutu itu, tersembunyi seribu kebaikan untuk kesejahteraan kesihatan manusia kerana avokado buah unik, kaya zat dan penuh khasiat walaupun rasanya mungkin agak susah diterima ramai di sini kerana tidak begitu lazim digunakan dalam menu seharian.

Pakar hortikultur Australia, Jodie Campbell, berkata avokado mempunyai banyak khasiat tertentu yang sangat diperlukan oleh badan.

Ia mengandungi vitamin A, B (termasuk B6, niacin dan riboflavin) C dan E serta kandungan galian seperti kuprum, magnesium, potasium dan zink, selain tidak mengandungi kolesterol dan sodium.

"Avokado tinggi serat, sumber utama asid folik, yang mana asid folik mengurangkan risiko penyakit jantung dan dalam sesetengah kes, mengurangkan barah," katanya pada majlis A Taste of Australian Avocados di Kolej Hospitaliti Universiti Berjaya, baru-baru ini.

Campbell yang bertugas dengan Supply Chain Innovations di Queesnland, Australia berpengalaman dalam bidang sains pertanian ini menjelaskan avokado juga bersifat kaya dengan lemak tidak tepu yang boleh menyumbang kepada kerendahan kandungan kolesterol dalam badan.

Avokado juga, katanya, mengandungi glutathione, bahan antioksidan yang menghalang pelbagai jenis karsinogen dalam badan serta mempunyai potasium yang bermanfaat untuk rawatan artvitis dan haemorrhoids.

"Kajian dilakukan di Pusat Perubatan Wesley Brisbane menyatakan pengambilan separuh daripada avokado setiap hari selama sebulan boleh membantu menurunkan berat badan dan mencapai tahap kolesterol yang rendah," katanya.

Pelbagai resipi boleh dimanfaatkan daripada avokado asalkan anda rajin dan bijak mencuba kerana avokado buah sihat, boleh dimakan dengan pelbagai cara mahupun menu. Sama ada disediakan dalam bentuk jus atau salad, avokado kekal berkhasiat untuk tubuh badan manusia.

Selain itu, avokado juga enak dijadikan inti sandwic atau dimakan dengan sushi lantaran rasanya yang lemak dan bersari. Ia juga baik untuk bayi kerana tersedia zat bersesuaian untuk tumbesaran si kecil.

Tentang Avokado

* Jika teringin membeli avokado, pastikan anda memilih buah yang kulitnya berwarna gelap kerana ia sudah boleh dimakan.

Pilih avokado yang disusun di bahagian paling hadapan.

* Jangan cucuk atau picit avokado menggunakan hujung jari, sebaliknya jika anda ingin mengetahui isinya sudah lembut, anda boleh mengepal avokado dengan tapak tangan.

* Avocado enak dijadikan jus, salad atau dimakan dengan manisan.

* Isi avokado juga boleh dijadikan sos atau bahan pemekat dalam kuah.

* Euro Atlantic adalah syarikat yang bertanggungjawab mengedar dan membekalkan avokado di Malaysia.




 
Chatroom