Home » » Empat tahap mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah SAW

Empat tahap mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah SAW

Empat tahap mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah SAW

* Umur 0 hingga 6 tahun.

- Pada masa ini, Rasulullah SAW menyuruh kita memanjakan, mengasihi dan menyayangi anak dengan kasih sayang yang tidak terbatas.

- Berikan mereka kasih sayang tanpa mengira anak sulung mahupun bongsu dengan bersikap adil terhadap anak. Tidak boleh dirotan sekiranya mereka melakukan kesalahan walaupun atas dasar untuk mendidik.

- Kesannya, anak*anak akan lebih dekat dengan kita dan merasakan kita sebahagian masa membesar mereka yang boleh dianggap sebagai rakan dan rujukan yang terbaik.

- Anak-anak merasa aman dalam meniti usia kecil mereka kerana mereka tahu yang anda (ibu bapa) selalu ada di sisi mereka setiap masa.

* Umur 7 hingga 14 tahun.

- Pada tahap ini mulakan menanamkan nilai disiplin dan tanggungjawab kepada anak-anak.

- Menurut hadis Abu Daud, Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukul mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur 10 tahun dan asingkan tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan).

- Pukul itu pula bukanlah untuk menyeksa, cuma sekadar menggerunkan mereka. Janganlah dipukul bahagian muka kerana muka adalah tempat penghormatan seseorang.

- Kesannya, anak akan lebih bertanggungjawab pada setiap suruhan terutama dalam mendirikan solat. Inilah masa terbaik bagi kita dalam memprogramkan sahsiah dan akhlak anak mengikut acuan Islam.

* Umur 15 hingga 21 tahun.

- Inilah fasa remaja yang penuh sikap memberontak. Pada tahap ini, ibu bapa seeloknya mendekati anak dengan berkawan dengan mereka.

- Banyakkan berbual dan berbincang dengan mereka mengenai perkara yang mereka hadapi.

- Bagi remaja perempuan, berkongsilah dengan mereka mengenai kisah kedatangan `haid' mereka dan perasaan mereka ketika itu. Jadilah pendengar yang setia kepada mereka.

- Sekiranya tidak bersetuju dengan sebarang tindakan mereka, elakkan mengherdik atau memarahi mereka terutama di hadapan adik-beradik yang lain tetapi banyakkan pendekatan secara diplomasi walaupun kita adalah orang tua mereka.

- Kesannya, tiada orang ketiga atau `asing' akan hadir dalam hidup mereka sebagai tempat rujukan dan pendengar masalah mereka.

- Mereka tidak akan terpengaruh untuk keluar rumah mencari keseronokan memandangkan semua kebahagiaan dan keseronokan telah ada di rumah bersama keluarga.

* Umur 21 tahun dan ke atas.

- Fasa ini adalah masa ibu bapa untuk memberikan sepenuh kepercayaan kepada anak-anak dengan memberi kebebasan dalam membuat keputusan mereka sendiri.

- Ibu bapa hanya perlu pantau, nasihatkan dengan diiringi doa supaya setiap hala tuju yang diambil mereka adalah betul.

- Berbekalkan ilmu dan disiplin yang diasah sebelum ini cukup menjadi benteng diri buat mereka.

- Ibu bapa jangan penat menasihati mereka, kerana mengikut kajian, nasihat yang diucap sebanyak 200 kali terhadap anak mampu membentuk tingkah laku yang baik.




 
Chatroom