Home » » Makanan baik dan berkhasiat untuk bersahur

Makanan baik dan berkhasiat untuk bersahur

Berpuasa adalah menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai daripada terbit fajar sehinggalah terbenam matahari.

Oleh itu, pemilihan makanan berkhasiat ketika bersahur amat penting kerana ia mampu memberi tenaga kepada anda untuk melakukan aktiviti seharian.

Anda disarankan mengambil sayur-sayuran ketika bersahur kerana ia dapat melambatkan proses penghadaman sekaligus melambatkan keinginan untuk makan dan juga baik untuk kesihatan perut.

Kurma

Pengambilan makanan berkarbohidrat seperti roti daripada bijirin juga akan membuatkan anda lambat lapar. Kurangkan makan nasi sebaliknya lebihkan pengambilan lauk berasaskan daging dan ikan kerana sumber protein akan memberi tenaga ketika anda bekerja.

Selain daripada itu, anda juga boleh variasikan menu sahur anda dengan memakan kekacang seperti kacang dal atau minum air barli.

Sebelum waktu sahur berakhir, anda digalakkan mengambil buah tamar atau kurma kerana ia merupakan makanan penuh khasiat dan vitamin yang baik untuk kesihatan anda, malah ia merupakan sunnah Nabi ketika berpuasa.



 
Chatroom