Home » » Kerosakan buah pinggang

Kerosakan buah pinggang

Gejala bengkak khususnya pada muka dan keliling mata, pergelangan tangan, abdomen, paha dan buku lali; air kencing berbuih, bercampur darah atau berubah menjadi pekat (berwarna gelap); kerap buang air kecil walaupun minum sedikit dan berasa sakit setiap kali buang air kecil antara tanda penting bagi kerosakan buah pinggang.

Kerosakan buah pinggang juga menyebabkan seseorang merasa tidak sihat, pucat, cepat penat; tekanan darah meningkat, lebih kerap buang air kecil pada waktu malam, kitaran haid terganggu, hilang keinginan seks (atau mati pucuk), selera makan merosot dan mulut terasa pahit dan sukar tidur.

Namun, masalahnya gejala disenaraikan di atas hanya muncul apabila buah pinggang mengalami kerosakan teruk. Kebanyakan pesakit tidak sedar mereka mengalami masalah ini kerana kerosakan buah pinggang berlaku secara senyap tanpa gejala.

Buah pinggang yang mengalami 70 peratus kerosakan masih boleh menapis darah dengan baik dan masalah kesihatan hanya muncul jika jumlah fungsi kedua-dua buah pinggang kurang daripada 30 peratus.

Ia kini menjadi masalah yang semakin membimbangkan kerana ia berkait rapat dengan kencing manis. Setiap tahun dianggarkan 2,500 orang mengalami kerosakan buah pinggang dan sehingga 2008, lebih 15,800 kes dialisis dengan 1,157 kes baru.

Menurut Perunding Nefrologi Pusat Perubatan Sunway, Dr Tan Wee Ming, punca utama kerosakan buah pinggang ialah penyakit kencing manis (54 peratus daripada kes yang perlu dialisis).

Antara perkara yang turut menyumbang kepada kerosakan ini ialah faktor genetik (sejarah keluarga sakit buah pinggang), gaya hidup tidak aktif, jarang bersenam, tabiat pemakanan tidak sihat, masalah kolesterol tinggi, obesiti, penuaan dan merokok.

Bagaimanapun, selagi seseorang itu tidak sampai ke tahap memerlukan dialisis, bermakna masih ada harapan untuk memperlahan atau menghentikan kerosakan buah pinggang. Apabila seseorang disahkan perlu menjalani dialisis, bermakna buah pinggangnya gagal berfungsi iaitu tidak lagi mampu menapis darah.

Ini sebabnya kita perlu sentiasa peka terhadap perubahan pada diri sendiri. Jika anda berasa was-was atau mempunyai sebahagian daripada faktor risiko seperti di atas, segera berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan. Ada banyak kaedah mudah untuk mengesan kegagalan buah pinggang seperti:

# Ujian darah (bagi menguji kehadiran bahan sisa nitirogen seperti urea dan kreatinin iaitu dua bahan kumuh yang sepatutnya dibuang melalui air kencing)

# Ujian air kencing

# Sinar-X atau IVU

# Imbasan bunyi (bagi mengesan kehadiran sista, batu karang atau ketumbuhan)

# Imbasan CT (untuk mengesan ketumbuhan)

# Imbasan Magnetik Resonans (MRI) (bagi mengetahui sama ada berlaku penyempitan salur darah ke buah pinggang)

# Biopsi buah pinggang

Selepas keputusan ujian positif, pesakit perlu menjalani rawatan bagi memperlahankan proses kerosakan buah pinggang. Selain pengambilan ubat, pesakit dikehendaki mengubah gaya hidup dengan berhenti merokok, kerap bersenam dan menjaga pemakanan supaya beberapa perkara dapat dikawal dengan baik. Antara yang perlu dikawal ialah:

# Tekanan darah

# Paras gula dalam darah (bagi pesakit kencing manis)

# Paras kolesterol dalam darah

Kawalan pemakanan sangat penting, terutama bagi pengambilan protein, garam, fosfat, potassium, kolesterol dan gula, kerana ia boleh merangsang kerosakan buah pinggang jika diambil berlebihan. Diet rendah protein digunakan untuk mengurangkan gejala berkaitan pengumpulan bahan sisa nitrogen dalam darah.

Ia boleh dilakukan dengan mengurangkan pengambilan makanan kaya protein seperti ikan, daging, makanan laut, kekacang atau biji-bijian, susu dan produk tenusu.

Namun, kebimbangan dan terlalu berhati-hati menimbulkan masalah lain pula iaitu kekurangan asid amino perlu dan tidak cukup zat. Perlu diingat, badan kita tidak boleh menghasilkan asid amino perlu ini dan ia hanya didapati daripada makanan.

Ini sebabnya pesakit perlu ambil ubat dan pil makanan tambahan yang membekalkan asid amino dan ketoanalog (terapi asid keto) dengan pemakanan kurang protein. Ia memperlahankan kerosakan buah pinggang dan mengekalkan status zat pesakit.

Untuk mengetahui berapa banyak protein boleh diambil, pesakit perlu merujuk kepada pakar pemakanan kerana keadaan setiap pesakit berbeza.

Bagaimanapun, bukan semua pesakit perlu mengawal pengambilan fosfat dan potassium. Sekatan ini dikenakan jika kerosakan buah pinggang adalah teruk.

Namun secara umumnya, kawalan lebih penting ialah pada jumlah pengambilan protein iaitu hanya 0.6 gram bagi setiap kilogram berat badan dan fosfat antara 800 hingga 1,000 miligram saja.

Setiap pesakit mempunyai piramid makanan mereka. Keperluan kalori harian mereka juga berbeza dengan orang sihat kerana ia dikira berdasarkan berat badan dan umur, iaitu dengan kaedah di bawah bagi mengelak masalah tidak cukup zat atau menjadi gemuk. Keperluan ini juga berubah dari semasa ke semasa; tertakluk kepada keadaan kesihatan buah pinggang mereka.

Justeru, pesakit perlu menjalani pemeriksaan secara berkala dan mendapatkan nasihat pakar pemakanan mengenai keperluan harian mereka. Pakar pemakanan akan membuat pengiraan keperluan harian anda dan pesakit perlu mematuhinya.

Amalan diet mengikut pelan dirancang disertakan pengambilan ubat boleh memperlahankan kerosakan buah pinggang dan mengelak pesakit menjalani dialisis.

Pada masa sama, keluarga perlu bersama-sama memainkan peranan dalam penjagaan pemakanan pesakit buah pinggang kronik dengan mengetahui jenis makanan yang mesti dielak atau dikurangkan.

Mereka (terutama pasangan atau penjaga) perlu belajar pelbagai masakan supaya menu sihat untuk pesakit tidak membosankan.

Sebagai panduan umum, ada beberapa resipi yang disediakan tukang masak dari Universiti Sunway (Chef Loke Hoi Weng dan Chef Andy Woon) dalam bengkel pemakanan ‘Penjagaan Lebih Baik’ anjuran Pusat Perubatan Sunway dengan kerjasama Fresenius Kabi untuk jadikan contoh.

Bengkel yang diadakan untuk pesakit (khususnya yang mengambil pil tambahan asid keto) dan penjaga bertujuan memberi panduan terhadap pengurusan tekanan darah tinggi dan mengurangkan risiko penyakit bertambah teruk.

Antara panduan pemakanan umum untuk pesakit ialah:

# Kurangkan pengambilan protein (jumlahnya mengikut berat badan pesakit)

# Mengehadkan pengambilan garam kepada empat hingga enam gram sehari bagi mengelak retensi (pengumpulan air) dalam badan dan mengawal tekanan darah

# Hadkan pengambilan potassium kerana buah pinggang tidak lagi berupaya menyingkir potassium berlebihan daripada badan. Berlebihan potassium boleh menyebabkan degupan jantung tidak normal. Sumber makanan yang kaya potassium ialah pisang, oren, buah-buahan kering, kekacang dan sesetengah sayur berdaun hijau.



20 Komen:

armouris said...

info tentang kegagalan buah pinggang kat sini - Kegagalan Buah Pinggang

Anonymous said...

artikel yang penuh info bermakna
tq

Anonymous said...

lau buah pinggang y peringkat pertama dpt di selamatkan tak??

QABIL Al-Jabbar said...

Gunala Mesin Terapi AlJabbar sebagai alternatif merawat buah pinggang http://drjism-aljabbarhealthcare.blogspot.com/ ... InsyaAllah dipermudahkan segalanya..

Anonymous said...

anak sy sedang mengalami simptom air kencing berdarah,bengkak muka n x sihat..skrg sedang mencuba rawatan dgn apple stemcell,sbb ada testimoni kwn buah pinggangnya pulih normal w/pun sebelum ini Dr.yg sama mengesahkan b/pinggangnya rosak ...klu ada yg sdg mengalami masalah sama,blh hubungi 0199205309..kongsi pengalaman..

Anonymous said...

dah rosak dah

Anonymous said...

erm...keadaan bapak saya semakin terok... kaki bengkak besar...dh xle makan..dktr kate protin tinggi dlm urine tp ble buat ultrasound dr kate kedudukan buah pinggang masih ok..x faham lor...risau sgt :(

Anonymous said...

kecian!!!

Anonymous said...

kecian

Anonymous said...

Kegagalan fungsi buah pinggang kesannya amat ketara. Ibu saya sakit buah pinggang kronik dan memerlukan dialisis seminggu 3 X. Sukar utk menjalani kehidupan seperti org biasa yg sihat. Sukar tidur,muka bengkak, sakit sewaktu buang air kecil, sembelit dan kdng2 kesemua anggota badan sakit2.

Anonymous said...

salam.ibu saya baru saja disahkan mengalami keroskan buah pinggang.tolong bagi advise tentang pemakanan terbaik buat ibu saya.terima kasih

Anonymous said...

salam...suami saya baru disahkan terdapat ketumbuhan dlm buah pggang sbelah kiri dan disuruh oleh dr utk mmbuat pembedahn sgera membuang buah pggang sdgkan ketumbuhan itu tdak dpat dipastikan jenisnya..sesiapa ada pengalaman tlg bgi nsihat serta pndangan,tq

Anonymous said...

as'salam.. apa contoh2 makanan sayur hijau yang tidak boleh diambil? kalau makan sayur ulam boleh ke?

Anonymous said...

Ayh sy mmg disahkan ade skit buah pinggng tp bdn2 xde bngkak la.kncing mnis ok dan drh tgi pun ok jgk.jd mcm mne lak 2.

Fikrie said...

Izinkan saya kongsikan video seorang mat saleh yang buah pinggangnya kembali normal kerana satu produk pemakanan formulasi USA. Mungkin ini memenafaatkan mereka yang memerlukan.

Anonymous said...

I like what you guys tend to be up too. This sort of clever work and
reporting! Keep up the superb works guys I've included you guys to
our blogroll.

Here is my web blog :: CrossFit rubber mats

Anonymous said...

I couldn't resist commenting. Well written!

Review my web page :: hp multifunction printers

Anonymous said...

Its like you learn my thoughts!
You appear to grasp so much about this,
such as you wrote the e-book in it or something.
I believe that you simply can do with
a few percent to power the message home a little bit, however other than that, that is magnificent blog.
A fantastic read. I will certainly be back.

Here is my weblog: hartford ct homes

Dr Luqman said...

Penyakit ini masih boleh dirawat dengan kaedah rawatan AYURVEDA @ LUQMAN AYURVEDA kecuali mereka telah menjalani rawatan dialisis kerana buah pinggang sudah rosak dan tugas buah pinggang diambil alih sepenuhnya oleh mesin dialisis. Lawati page kami:https://www.facebook.com/LuqmanHerbsCentre untuk maklumat lanjut tentang kami.

Anonymous said...

Salam. Bapa sy sakit buah pinggang dan baru2 ini pd tahap kronik. Sy telah memberikan arabic gum. Alhmdulillah, bapa sy bransur pulih. Nak tahu sms sy 0135559176. Berbaloi untuk d cuba.

Post a Comment

Affiliates

 
Chatroom