Home » » Hadkan penggunaan lemak

Hadkan penggunaan lemak

Dalam usaha memelihara kesihatan dan mencegah timbulnya masalah kegemukan atau obesiti dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengannya, ada dua perkara yang perlu diperhatikan.

Pertama, lemak yang digunakan perlulah dibatasi dan kedua, lemak yang dianjurkan untuk digunakan. Lemak yang perlu dihadkan penggunaannya termasuklah:

1. Kolesterol total

Kolesterol darah berasal dari dua sumber iaitu tubuh dan makanan. Respons tubuh terhadap kolesterol makanan sangat berbeza-beza. Walaupun makanan yang digunakan tidak mengandungi kolesterol, namun apabila kandungan lemak tepunya tinggi, kadar kolesterol pun akan menjadi tinggi.

2. Kolesterol jahat (LDL)

Kadar kolesterol LDL yang meningkat mempunyai kaitan dengan meningkatnya penyakit jantung koronori (CHD). Makanan yang banyak mengandungi lemak tepu ternyata dapat meningkatkan kadar kolesterol.

Asid lemak dan tetradekanoik banyak terdapat di dalam minyak kelapa dan mentega, ia berupaya meningkatkan kadar kolesterol darah. Sedangkan lemak tidak tepu mempunyai kesan menurunkan kadar kolesterol LDL. Lemak tak tepu banyak terdapat pada biji-bijian.

3. Kolesterol baik (HDL).

Kolesterol HDL berfungsi mencegah penimbunan kolesterol dalam dinding pembuluh darah. Bila HDL meningkat, risiko tercetusnya CHD menurun. Penurunan berat badan dan senaman fizikal menyebabkan peningkatan kadar kolesterol

HDL.

4. Trigliserida

Peningkatan kadar trigliserida merupakan faktor risiko CHD. Hasil kajian mendapati adanya hubungan di antara pengambilan makanan yang tinggi karbohidrat dan tinggi kalori dengan terjadinya kadar trigliserida dalam darah.

5. Asid lemak tepu

Asid lemak tepu dapat menyebabkan meningkatnya kadar kolesterol dalam darah, meningkatnya pembentukan kolesterol LDL. Menggunakan asid lemak tepu dalam jumlah yang banyak dapat menurunkan kadar kolesterol HDL. Asid lemak tepu banyak terdapat dalam mentega, minyak kelapa dan lemak haiwan.

6. Asid lemak trans

Hampir kesemua asid lemak tak tepu terdapat dalam bentuk keju. Pada proses pemanasan minyak daripada tumbuh-tumbuhan, berlaku perubahan bentuk dari keju menjadi trans. Trans merupakan risiko terjadinya perubahan dinding pembuluh darah dengan meningkatkan kadar LDL dan menurunkan kadar kolesterol HDL.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom