Home » » Petua Kehidupan Sihat Remaja

Petua Kehidupan Sihat Remaja

Di sini ada beberapa petua untuk kehidupan sihat yang remaja boleh ikuti untuk mencapai kesihatan optimal yang dipetik dari www.co-operative.co.uk:

* Makan dengan baik, rasa jadi baik. Tubuh anda memerlukan makanan dan minuman untuk tenaga, tumbesaran dan pembaikan, oleh itu makan banyak makanan yang berlainan supaya kekal sihat.

* Jaga gigi anda. Tiada sesiapa pun yang inginkan gigi palsu, oleh itu, berus gigi anda dengan kerap dan kunjungi doktor gigi untuk pemeriksaan. Cuba jangan makan di antara waktu sajian dan elakkan minuman bergula.

* Bina tulang yang sihat. Ketika anda masih muda, anda berpeluang membina tulang rangka yang kuat untuk seumur hidup. Untuk melakukan perkara ini anda memerlukan kalsium, vitamin D dan senaman yang kerap. Cahaya matahari adalah sumber vitamin D yang penting, oleh itu keluarlah dan bersenam.

* Sentiasa makan sarapan. Sarapan adalah sajian paling penting dalam sesuatu hari. Ia membantu anda menumpukan perhatian ketika di sekolah dan anda tidak teringinkan makanan jajan pada waktu rehat.

* Bawa bekalan menyihatkan untuk waktu rehat atau makan tengah hari. Sandwic tuna, telur atau keju adalah pilihan menyihatkan yang sangat baik. Tambahkan sebiji buah atau yogurt.

* Pilih snek yang menyihatkan. Jika anda inginkan snek, makanlah semangkuk bijirin, roti bakar atau buah.

* Cuba bersenam. Kebanyakan daripada kita menghabiskan banyak masa di hadapan televisyen atau bermain permainan komputer. Untuk membantu anda menjadi cergas dan kelihatan bagus, keluarlah dan bermain, sertai kelab sukan, pergi berbasikal atau berenang.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom