Home » » Wanita mudah simpan lemak

Wanita mudah simpan lemak

Fisiologi tubuh wanita mudah menyimpan lemak berbanding tubuh lelaki menyebabkan mereka lebih mudah gemuk berbanding lelaki.

Pakar Bedah Am Hospital ColombiaAsia, Seremban, Dr. Abd. Hamid Mat Sain berkata, tubuh wanita secara semula jadi mempunyai lebih banyak lemak berbanding lelaki yang memiliki lebih banyak otot.

Selain itu, katanya, hormon estrogen dan progesteron wanita turut menyebabkan tubuh mereka ‘menyimpan air,’ sekali gus menambahkan lagi berat badan mereka.

‘‘Walaupun wanita lebih mudah gemuk, faktor utama kegemukan tetap berpunca daripada pengambilan makanan dengan lemak atau kalori tinggi.

“Tidak kira jika dimakan sedikit atau banyak, jumlah kalori makanan perlu bersesuaian dengan keperluan tenaga badan.

“Seseorang itu tetap gemuk walaupun makan sedikit tetapi langsung tidak bersenam,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Abd. Hamid, penduduk bandar yang bekerja di pejabat tidak sepatutnya

mengamalkan cara pemakanan masyarakat luar bandar yang tinggi karbohidrat terutama nasi.

Jelasnya, masyarakat luar bandar memerlukan makanan tinggi karbohidrat kerana mereka menggunakan tenaga yang banyak untuk bekerja di ladang dan sawah.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan satu juta wanita berusia antara 25 dan 64 tahun di negara ini gemuk berbanding 850,000 orang lelaki gemuk dalam lingkungan usia yang sama.

Ia merupakan hasil kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ke atas 12,000 murid sekolah di Semenanjung Malaysia baru-baru ini.

Sementara itu, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Azalina Othman Said dalam satu kenyataan berkata, hanya 22 peratus rakyat di negara ini mengamalkan gaya hidup sihat dengan bersukan berbanding 60 peratus bagi penduduk di negara-negara maju.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kegemukan turut meningkatkan risiko mendapat kanser payu dara, kanser kolon, prostat, uterus, buah pinggang dan penyakit pundi hempedu menerusi perubahan hormon akibat kegemukan.

Dalam pada itu, Abd. Hamid menekankan kes wanita yang gemuk akibat masalah hormon amat jarang berlaku di negara ini.

‘‘Wanita perlu lebih berdisiplin dalam menjaga pemakanan dan kerap bersenam berbanding lelaki kerana sudah menjadi sifat semula jadi badan mereka lebih mudah menyimpan lemak.

‘‘Tambahan pula makanan orang Melayu dan makanan tradisional Asia banyak menggunakan karbohidrat, misalnya nasi dan mi yang akan ditukarkan menjadi lemak jika diambil secara keterlaluan,” ujarnya.

Beliau berkata, penyelesaian untuk masalah ‘ciptaan manusia’ ini amat mudah iaitu mengamalkan pemakanan seimbang serta melakukan senaman sekurang- kurangnya tiga kali seminggu, 30 minit setiap kali.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom