Home » » Texenergy - Membantu mengurangkan ukur lilit pinggang

Texenergy - Membantu mengurangkan ukur lilit pinggang

Artikel ini sebenarnya ditujukan untuk ibu-ibu yang baru melahirkan anak bagi membantu mereka menguruskan kembali perut selepas sembilan bulan mengandung. Namun, ia juga diharap dapat membantu golongan 3G yang semakin ramai kebelakangan ini.

Fabrik yang dikenali sebagai Texenergy berfungsi seperti amalan orang Melayu berbarut ketika berpantang selepas melahirkan anak. Bagaimanapun, ia bukan menggunakan tekanan fizikal yang mencerut dan mencengkam perut bagi mengurangkan saiznya tetapi dengan menggalakkan pengaliran darah mikro ke kawasan terbabit bagi membolehkan lemak dan cecair berlebihan dibawa keluar.

Menggunakan konsep terapi logam, fabrik ini menggabungkan fiber kuprum, zink dan silikon dalam pintalan mikrofiber yang elastik. Dengan itu, fabrik ini boleh dijadikan sebagai sut badan, baju, stokin, sarung tangan, sarung kaki, pita elastik dan pelindung sendi (lutut, siku, pergelangan kaki) mengikut saiz pemakai bagi mengelakkan kesukaran pergerakan dan rasa tidak selesa.

Sememangnya banyak produk sut badan di pasaran yang mendakwa dapat menguruskan badan dan dijual dengan harga amat murah. Tetapi, banyak di antaranya menggunakan tekanan fizikal bagi mencerut dan mencengkam bagi menguruskan badan, serta tidak tahan lama. Fabrik Texenergy yang dihasilkan di Itali ini pula dibina untuk tahan lama, mengikut saiz badan pemakai dan selesa dipakai. Kesannya dalam menguruskan badan pula dapat dilihat seawal empat minggu selepas digunakan.

Fabrik ini juga bukan hanya dikeluarkan untuk wanita, malahan sebagai sut badan untuk lelaki yang ingin menguruskan badan. Paling berkesan jika digunakan selama lapan jam sehari, sut badan Texenergy juga cukup nipis dan selesa untuk dipakai di bawah baju kerja ataupun boleh dipakai ketika tidur.

Fabrik ini juga mampu mengurangkan selulit (hasil aliran darah mikro) dan dapat mengurangkan rasa sakit. Ini amat bersesuaian untuk ibu-ibu yang baru melahirkan anak, bukan sahaja untuk ukur lilit perut dan selulit, malahan mengurangkan kesakitan.

Sukar diet dan bersenam

Pakar urologi di sebuah hospital di Reading, UK, Dr. Debbie Yap yang baru melahirkan anaknya, Nicole Tang, beberapa bulan lalu telah mencuba sendiri sut badan Texenergy sejak minggu kedua selepas bersalin.

“Saya melahirkan anak secara normal tetapi mengalami peningkatan berat badan sebanyak 10 kilogram (kg) selepas bersalin.

“Tambahan pula saya mengikut suami yang bekerja di sini (UK) dan tiada saudara-mara untuk membantu menyebabkan sukar bagi saya bersenam mahupun mengawal diet pemakanan harian,” katanya.

Menurut beliau, bapanya mencadangkan sut badan tersebut bagi membantu mengurangkan berat badan dan ukur lilit pinggang.

Sebelum mengandung, Dr. Yap kerap bersenam dan mengikuti aktiviti memanjat (wall climbing). Kemudian beliau meneruskan dengan senaman ringan, berjalan dan pergi ke gim tiga kali seminggu ketika sedang mengandung bagi memudahkan proses kelahiran dan mempercepatkan pemulihan badan.

Dr. Yap juga mengakui tidak banyak berpantang tetapi cuba mengelak makanan berlemak. Beliau mengambil sekurang-kurangnya tiga hidangan setiap hari di samping snek kecil terutamanya selepas menyusukan anak.

“Saya tidak mempunyai banyak masa lapang kerana perlu menjaga sendiri anak. Namun, saya berjaya mengurangkan kesemua 10 kg. dalam tempoh tiga bulan dan dapat memakai kembali seluar jeans bersaiz 28 inci.

“Oleh itu, saya merasakan sut badan tersebut berkesan dalam membantu saya mengurangkan berat badan tanpa perlu mengikuti diet pemakanan yang ketat,” ujarnya.

Beliau bagaimanapun memperakui terdapat juga faktor lain seperti amalan pemakanan dan pergerakan fizikal yang menentukan tahap keberkesanan sut badan Texenergy.

Tambahnya, walaupun sut badan itu membantunya mengurangkan lebih 10 kg. berat badan, hasilnya mungkin berlainan sedikit bagi individu lain.

Dr. Yap turut menceritakan bagaimana pertemuan dengan ahli kelas antenatalnya di UK memperlihatkan ramai yang masih memakai baju mengandung selepas beberapa bulan bersalin.

“Mereka hairan bagaimana saya dapat menguruskan badan dengan begitu pantas dan sudah boleh memakai kembali pakaian lama.

“Perbezaan ini mungkin kerana proses penurunan berat badan mereka lebih perlahan, mungkin juga disumbang faktor pemakanan (berapa banyak mereka makan),” katanya.

Menurutnya, seorang daripadanya turut kelihatan seperti masih mengandung ketika mereka bertemu semasa menimbang berat badan anak masing-masing.

Beliau juga beranggapan penyusuan badan memainkan peranan penting dalam menguruskan badan dengan lebih pantas kerana lebih banyak kalori yang dibakar.

Dr. Yap menyatakan akan terus menggunakan sut badan Texenergy selagi beliau perlu menumpukan perhatian pada anak dan tidak dapat kembali ke gim.

“Mengapa berhenti menggunakan sesuatu yang bagus dan berkesan. Tambahan pula, suami saya juga gembira saya dapat mengurangkan berat badan dengan begitu pantas.

“Kini saya hanya perlu menumpukan perhatian kepada anak dan menggunakan sut badan tersebut pada waktu malam bagi membantu mengekalkan saiz, bentuk dan berat badan,” ujarnya.

Penggunaan fabrik Texenergy bagaimanapun bukannya sebagai pengganti pemakanan sihat mahupun aktiviti fizikal harian. Namun, fabrik ini dapat membantu dalam penyingkiran lemak berlebihan dengan lebih pantas di samping mengurangkan keperluan diet dan senaman terlalu ketat. Bagi ibu yang mengalami masalah tertentu (atau pembedahan) ketika bersalin, anda dinasihatkan bertanya kepada doktor terlebih dahulu sebelum menggunakan fabrik ini. Fabrik ini juga tidak sesuai digunakan ketika sedang mengandung.

Aplikasi fabrik ini juga bukan hanya terhad untuk mengurangkan berat badan dan selulit, kelebihannya dalam mengurangkan kesakitan amat berguna bagi mereka yang sering sakit sendi. Di samping meningkatkan aliran darah mikro, fabrik ini juga dapat menstabilkan suhu (bahagian yang dilitupi) dan menghasil aliran elektrik halus.

Ini merupakan antara kelebihannya yang menyokong fungsi semula jadi badan untuk mengembalikan keseimbangan kandungan kimia badan, pertahanan dan pemulihan kecederaan (selulit, sendi). Pengurangan berat badan pula akan berlaku secara semula jadi tanpa memberi tekanan fizikal bagi memaksa badan membuang lemak dan air berlebihan. Untuk maklumat lanjut mengenai fabrik Texenergy, sila layari laman web www.panmedic.com.my atau hubungi talian 03- 79543622.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom