Home » » Bibir sihat ketika Ramadan

Bibir sihat ketika Ramadan

Dehidrasi atau kehilangan air dalam tubuh badan berlaku disebabkan kehilangan cecair dan elektrolit tubuh dan biasa berlaku di negara beriklim panas atau khatulistiwa.

Masalah utama berpuasa adalah dehidrasi iaitu kekurangan air di dalam badan. Semasa berpuasa aktiviti fizikal yang dilakukan, perpeluhan boleh menyebabkan kehilangan air dalam badan.

Apabila air kurang, darah akan menjadi pekat seterusnya akan melambatkan dan mengurangkan kelancaran darah. Apabila darah kurang lancar ia boleh menyebabkan badan mengalami kekurangan zat makanan dan kekurangan oksigen. Sebab itu kita mudah berasa mengantuk di bulan puasa. Sekiranya anda merokok (selepas berbuka), kandungan nikotina dalam rokok itu sendiri boleh memekatkan darah anda.

Cara Mengatasi Dehidrasi Semasa Bulan Ramadan

Sentiasa mengekalkan hidrasi

Kulit

*Guna pelembap

Bibir

*Elak melembapkan bibir dengan air liur

*Berhenti melembapkan bibir dengan air liur kerana air liur akan kering bersama bibir yang boleh menyebabkan bibir merekah dan lebih kering.

*Berbuka dengan air kosong

*Guna pelembap bibir yang menggunakan spf

*Penggunaan pelembap bibir adalah sangat penting untuk mengelak daripada bibir kering dan merekah.

*Sebagai contoh, Mentholatum Lipbalm boleh membantu memelihara bibir serta mengganti kelembapan yang hilang dengan formula pelembapannya.

*Tambahan pula, rangkaian Mentholatum Lipbalm Adult menawarkan pelembap bibir yang tidak berwarna dan tidak berperisa yang pastinya sangat sesuai untuk kaum wanita di bulan puasa.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom