Home » » Diet hari raya?

Diet hari raya?

Diet Hari Raya

Selepas sebulan berpuasa, kini tiba saat untuk kita berhari raya. Ibadah puasa banyak memberi kebaikan sekiranya kita benar-benar menghayati kenapa ia difardukan kepada umat Islam.

Puasa dapat membentuk dan meningkatkan disiplin malah mampu meningkatkan kualiti peribadi kita kepada suatu tahap yang lebih baik dan bermakna.

Dan hari raya pula merupakan suatu hari gembira dan hari kemenangan bagi seluruh umat Islam yang berjaya melaksanakan tuntutan Allah pada bulan Ramadan.

Semasa berpuasa, kita dikehendaki menahan diri daripada nafsu termasuk makan, minum dan melakukan perkara yang dilarang. Inti puasa ialah bagi membentuk disiplin diri dan peribadi kepada tahap yang lebih baik dan hebat - jasmani dan rohani.

Biasanya pada bulan puasa, berat badan akan menurun dan ia mampu dikawal. Seluar yang dipakai akan semakin longgar.

Nikmat berbuka, kita akan cepat terasa kenyang dan tidak perlu makan berlebihan ketika berbuka.

Membazir itu perangai syaitan. Walau pun dikatakan ketika bulan puasa, syaitan-syaitan itu 'dirantai' tetapi masih ada kalangan kita yang gagal membendung nafsu.

Nafsu kita merupakan 'syaitan' yang masih berleluasa dan kita masih lagi gagal merantainya walau pun ketika itu bulan Ramadan. Secara tidak langsung, kita gagal mendisiplinkan diri kita. Sepatutnya pada bulan Ramadanlah patut menjadikan masa dan permulaan terbaik untuk kita memberi keutamaan dalam mendisiplinkan diri untuk semua aspek.

Semasa berpuasa kita seakan-akan berdiet dan sepatutnya usaha baik itu diteruskan selepas bulan puasa. Kita berdiet bukan sekadar pada bulan puasa tetapi lebih penting bulan-bulan selepasnya. Yang menjadi masalah, hari raya dan bulan seterusnya dijadikan lesen untuk kita mengamalkan budaya dan rutin biasa dari segi pemakanan seperti mana yang pernah kita amalkan. Tiada bezanya kita ketika bulan Ramadan dan bulan-bulan sebelum dan selepas bulan Ramadan.

Hari raya memang patut kita sambut dengan bergembira dan memakan makanan sedap-sedap tetapi kita hanya perlu mengawalnya. Maklum sahaja, setiap hari raya kita sudah tentu akan dijamu pelbagai makanan yang berat-berat seperti lemang, nasi impit, rendang, ketupat dan sebagai. Sudah tentu kebanyakan kita tidak akan melepaskan peluang tersebut, lebih-lebih lagi hari raya di negara ini terdapat banyak rumah terbuka. Kita boleh ambil peluang tersebut tetapi secara berhemah dan berhati-hati.

Apakah diet terbaik dan sesuai untuk berhari raya? Sebenarnya tiada diet khusus untuk berhari raya. Sambutlah dengan sederhana kerana makanan pada hari raya boleh dikatakan berat. Musim berhari raya jangan dijadikan pesta makan - bulan membalas dendam selepas berpuasa selama sebulan. Kalau ini dilakukan, maknanya puasa kita itu gagal menepati objektif sebenar.

Nasihat yang biasa diberikan, cuba elakkan memakan terlalu banyak makanan berminyak dan berkolesterol tinggi. Juga kurangkan minum minuman berkarbonat. Kita perlu kawal nafsu makan walau pun bulan puasa telah berlalu. Bulan-bulan selepas berpuasa merupakan ujian sebenar sama ada kita mampu mengekalkan tahap disiplin diri yang tinggi dari segi pemakanan sebagaimana yang kita amalkan ketika berpuasa.

Lazimnya, berat badan kebanyakan kita akan meningkat ketika bukan bulan puasa kecuali bagi mereka yang mengamalkan disiplin pemakanan seimbang dan sederhana dan melakukan senaman mengikut jadual.

Peribahasa Inggeris pernah menyebut, "You are what you eat." Kemampuan mengawal apa yang dimakan terletak pada diri kita dan bukan pada orang lain.

Kita perlu ada budaya makan terkawal iaitu suatu disiplin dari segi makanan harian yang dimakan. Kita tidak boleh makan ikut sedap rasa dan juga kerana kita mampu membelinya.

Apa yang penting kita perlu bersederhana dan makan makanan yang seimbang dan buruk padahnya kalau kita ikut rasa dan nafsu makan secara sembrono. Ikut rasa binasa bak kata pepatah. Oleh kita, kita perlu lebih berhati-hati apabila kita mengambil makanan dalam kehidupan setiap masa.

Kebanyakan penyakit yang dihadapi oleh manusia disebabkan oleh makanan. Oleh itu diri kita sendiri yang patut dipersalahkan dan bukan makanan jika kita mendapat penyakit. Jika kita makan makanan berkhasiat, maka kita akan jadi lebih sihat dan bukan sebaliknya. Ini semuanya terletak pada diri dan apa yang kita makan.

Betapa seriusnya isu pemakanan - diperkatakan setiap masa. Bagi mengekalkan tahap kesihatan yang baik - sebagai contoh, jika kita makan sekeping kek blackforest yang beratnya kira-kira 100gm, dikatakan kita perlu membakar kalori hasil daripada memakan kek tersebut dengan berjalan sejauh dua kilometer. Begitulah seriusnya amalan yang perlu diikuti dalam mengekalkan kesihatan kita pada tahap terbaik.

Pada dasarnya kita bersetuju. Kita perlu mengikut konsep 'makan untuk hidup' dan bukan 'hidup untuk makan'. Yang menjadi masalah, kebanyakan kita kerap mengamalkan konsep hidup yang salah iaitu 'hidup untuk makan'. Oleh yang demikian, kita sering dihinggapi pelbagai penyakit kronik. Yang tidak seronok didengar, masa sihatlah kita perlu makan apa sahaja yang kita hendak makan. Sudah sakit nanti apa-apa pun tidak boleh dimakan. Ini suatu konsep dan pendekatan salah yang selalu dikaitkan dengan pemakanan.

Masalah pokoknya, kita masih lagi tidak memandang serius tentang apa yang kita makan setiap hari, walau pun kita mengetahui makanan yang dimakan itu berlemak dan tinggi kolesterolnya.

Tahun demi tahun statistik menunjukkan meningkatnya bilangan warganegara yang dihinggapi pelbagai penyakit, antaranya termasuklah kencing manis, sakit jantung, kanser dan sebagainya. Kempen demi kempen dijalankan bagi memberi kesedaran kepada kita semua, namun tidak ramai mengambil iktibar daripadanya.

Sudah sampai masanya kita perlu mengubah sikap dan mindset sebelum terlambat. Mengubah sikap itu sesuatu yang sukar bagi setengah-tengah daripada kita. Kita lebih selesa dengan status quo sedia ada dan tidak berani berubah walau pun kita mengetahui akan kepentingan menjaga makanan dan kesan pada kesihatan. Selagi kita tidak sakit, selagi itu kita makan ikut nafsu.

Sampai bila kita harus begini? Tepuk dada, tanya selera! Tidak perlulah kita bercakap fasal diet hari raya kerana secara hakikinya tiada istilah diet hari raya. Kalau pun kita mampu berdiet pada bulan puasa dan sebulan berhari raya, ia cuma dua bulan, bagaimana pula dengan sepuluh bulan yang lain dalam tahun yang sama? Tidakkah ia juga sama?

Oleh HAMDAN AHMAD

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi
UiTM Shah Alam



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom