Home » » » Orang Eropah berubah wajah kerana makanan

Orang Eropah berubah wajah kerana makanan

Penduduk Eropah yang telah mengubah tabiat pemakanan mereka 5,500 tahun dahulu kerana masalah kekurangan makanan telah menyebabkan muka mereka menjadi pucat sehingga ke hari ini.

Ahli-ahli saintis percaya, perubahan wajah tersebut berpunca daripada kekurangan makanan ketika mereka berkebun di ladang sehingga menyebabkan kekurangan vitamin D serta menyebabkan perubahan tona warna pada kulit.

Semasa berkebun di ladang, mereka juga terdedah dengan pancaran sinaran matahari menyebabkan kulit bertambah gelap. Faktor makanan yang tidak betul dan kekurangan zat menyebabkan keadaan menjadi lebih parah.

Ahli-ahli sains di Universiti di Oslo percaya bahawa perubahan dalam cara pemakanan yang betul dengan cara lebih mementing makanan yang kaya dengan vitamin D akan menjadikan kulit seseorang itu semakin cerah dan mempunyai tona muka lebih sekata.

Penyelidikan telah membuktikan susu dan beberapa makanan lain seperti ikan berlemak adalah diperkuatkan dengan vitamin D tetapi kebanyakan orang mendapat sangat sedikit melalui pemakanan mereka.

Kekurangan Vitamin D juga boleh membawa kepada masalah lain seperti mudah mendapat kanser, masalah tulang, kencing manis dan sklerosis.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom