Home » » Memelihara kucing beri ketenangan, keseronokan

Memelihara kucing beri ketenangan, keseronokan

Memelihara, memiliki serta menjaga kucing amat menyeronokkan. Tidak nafikan menjaga kucing juga memerlukan kesabaran, sama seperti kalau kita mempunyai haiwan peliharaan lain.

Banyak perkara boleh dipelajari mengenai sifat dan tabiat kucing. Ramai berpendapat, wanita lebih suka kucing berbanding lelaki. Lelaki selalunya lebih gemar memelihara anjing.


Telatah kucing

Bagaimanapun, memerhatikan gelagat kucing cukup menyeronokkan. Campakkan batu, bola kecil atau objek boleh bergerak di atas lantai, kita akan tersenyum dan ketawa melihat aksi kucing bermain, bergolek-golek bermain dengan objek berkenaan.

Kucing akan lebih suka minum (menjilat) air yang diletakkan di atas benda leper berbanding dalam mangkuk. Pada waktu pagi pula, perkara pertama yang selalunya dilakukan oleh kucing ialah menyapu atas dan bawah kakinya sehinggalah mendapat makanan.

Banyak perkara menarik mengenai kucing yang boleh membuatkan kita berasa terhibur dengan gelagatnya.

Kucing suka kalau bahagian belakangnya digosok perlahan-lahan. Kucing akan berdiri dan meninggikan badannya tanda minta digosok di belakangnya. Seekor kucing berjemur selama berjam-jam. Latih kucing untuk membersihkan tempat kotor pada bahagian badannya. Lama-kelamaan, ia akan membersihkan sendiri tempat yang kotor itu.

Hidung kucing memang kecil tetapi deria baunya 14 kali ganda lebih baik daripada manusia. Anak kucing akan terkencing kalau terkejut. Tak percaya? Letakkan anak kucing di tempat gelap, kemudian anda suluh dengan lampu suluh secara tiba-tiba ke arah matanya? Ia boleh membuatkan anak kucing tadi terkencing di atas sofa atau katil anda!

Manjakan kucing anda dan dia akan menyukai atau menyayangi anda selamalamanya walaupun apabila anda mungkin sudah tidak menyayanginya lagi.

Boleh cair
Kucing yang sudah mengenali dan menyayangi tuannya akan bingkas bangun dan terus berlari menuju ke pintu rumah atau pagar sambil mengiau' seolah- olah menyambut kepulangan anda. Sebaik saja kaki kita melangkah masuk ke rumah, selalunya kucing terus menerpa atau menggeselkan badannya pada kaki kita seperti menyatakan perasaan rindu sebab `lama tak jumpa' dengan tuannya.

Malahan kucing yang manja, biasanya `memahami' apa yang disebut oleh tuannya seperti memanggil namanya dan kadang-kadang patuh dengan apa yang disuruh oleh tuannya. Inilah keistimewaan kucing.

Kasihan kucing ini kalau anda sudah tidak sukakan lagi! Sekiranya anda membenci kucing, renunglah matanya yang jernih dan muka kucing, terutama anak kucing. Ia memberikan psikologi tersendiri kepada jiwa anda. Anda boleh cair, simpati dan kasih pada kucing.

Ketika berada dalam keadaan mood yang tidak baik atau kurang sihat, kita boleh rasakan reaksi kucing pada tuannya. Selalunya, kucing yang manja ini akan menggesek dan berbaring di sebelah anda, seolah-olah cuba untuk membuatkan kita berasa gembira.

Otak kucing macam manusia

Dalam artikel ini, pernah ditulis mengenai mengapa kucing tidak suka air atau tempat basah. Kucing tidak suka air kerana bulunya yang melindungi dirinya dengan baik apabila basah. Bagaimanapun, lain pula dengan kucing Turki (Turki Vash) adalah kucing yang suka berenang. Dibesarkan di Asia Tengah, bulu kucing ini dianggap mempunyai tekstur yang unik yang menjadikan ia kalis air.

* Kucing boleh berlari pada kelajuan atas kira-kira 30 kilometer sejam (31 batu sejam) untuk jarak dekat.

* Pendengaran kucing adalah lebih baik daripada anjing dan boleh boleh mendengar bunyi frekuensi tinggi sehingga dua oktaf lebih tinggi daripada manusia.

* Otak kucing pula dari segi biologi lebih mirip kepada otak manusia. Malahan pada otak kucing, ada satu kawasan yang sama dalam otak manusia yang bertanggung jawab untuk emosi!

* Kucing boleh melompat sehingga lima kali ganda daripada ketinggiannya.

* Felicette nama seekor kucing dari Perancis menjadi kucing angkasawan atau Astrocat pertama apabila Perancis menghantarnya ke ruang angkasa pada tahun 1963.

* Kira-kira 40,000 orang digigit kucing di Amerika Syarikat setiap. Bagaimanapun, kucing tetap menjadi haiwan peliharaan paling popular di Amerika Utara.

* Kucing boleh membuat lebih dari 100 bunyi vokal, manakala anjing hanya boleh membuat 10. Apabila kucing gembira atau dalam keadaan santai, selalunya akan memejamkan mata.

* Istilah `Puss' berasal daripada gabungan perkataan dalam bahasa Romania iaitu `Pisica', Lithuania `puz' dan Jerman (puus). Sarjana mencadangkan perkataan Puss lebih sesuai kerana bunyinya berdesir dan sesuai untuk mendapat perhatian kucing.

* Kucing tidur 16 jam hingga 18 jam sehari. Apabila kucing sedang tidur, ia masih peka terhadap rangsangan yang masuk. Jika anda mencucuk atau mengusik ekor kucing yang sedang tidur, ia akan memberikan tindak balas.

* 40,000 ORANG digigit kucing di Amerika Syarikat setiap tahun

* 74 JUTA Jumlah kucing dipelihara di Amerika Utara

* 100 BUNYI yang oleh dibuat oleh kucing berbanding hanya 10 bunyi daripada anjing




 
Chatroom