Home » » Kuruskan Badan - Petua Makan Secara Sihat

Kuruskan Badan - Petua Makan Secara Sihat

Setiap hari, paling tidak sekali pasti kita akan makan. Bagi yang hendak diet pulak, hanya akan makan makanan yang tidak besar kalori, kalsium dan lemaknya kerana takut manjadi gemuk. Tapi sejauh mana pula makanan yang anda makan, mampu menbuat anda sihat. Di bawah ini diperuntukkan tips bagaimana mendapatkan makanan yang sihat untuk tubuh.

1. Pilih nasi kosong dan makan bersama lauk yang kurang lemak dan sayur.

2. Gunakan hanya sedikit marjerin, mentega, kaya, jem bersam roti bakar, lempeng dan biskut kraker.

3. Makan pelbagai jenis mi dan pasta yang diperbuat dari bijirin.

5. Makan mi yang dicampur dengan banyak sayur dan dimasak dengan sedikit minyak sahaja.

6. Makan buah buahan segar setiap hari.

7. Jika anda manganbil bijirin sebagai sarapan, campurkan buah buahan seperti pisang, epal oren dan betik kedalamnya.

8. Amalkan tabiat membawa buah buahan bila anak anak ke sekolah atau bila berjalan jauh dan berkelah.

9. Makan buah buahan segar sewaktu rehat.

10. Pelbagaikan pengambilan protein daripada sumber haiwan dan tumbuh tumbuhan.

11. Banyakkan makan ikan.

12. Makan bijirin dan hasilnya untuk mengantikkan daging.

13. Makan ayam tanpa kulit dan pilih daging tanpa lemak.

14. Kurangkan makan daging, ayam dan ikan yang dimasak dengan lemak. Cuba ubah cara masak dengan mengukus, bakar dan panggang.

15. Dapatkan khasiat terbaik dari telur yang sebaiknya direbus.


Rahsia Diet Wanita. Info lanjut, sila klik sini.



10 Komen:

Tanpa Nama berkata...

ooooooooo

Tanpa Nama berkata...

hmmmmm....bosan nan diet....

Tanpa Nama berkata...

macam mne nk kempiskan perut yang buncit ni??

Tanpa Nama berkata...

jaga pemakanan la...boley punye..member saya buktikan dia kurgkan berat di dari 75kg kpd 66 dlm ms 2 bulan..sekarang yengah shape ntk otot..hebat la..dia makan nasi seminggu skali je..waktu lain..makan biskut kosong yang kurg lemak dan minum bnyak air..then...bersenam.

Tanpa Nama berkata...

berat sy skrang ni 51kg...tinggi 155...sy nk kuruskan sikit lg...turun 5kg lg la..sy dah cuba pelbagai tips..tp hampehh...turun 1 atau 2 kg pas 2 naik balik 51kg....nk buat camne erk????

Nor Iman berkata...

info yang bagus...

Tanpa Nama berkata...

blah la aq jdi dyet ne aku akan brusaha megurisln brt bdan aq ne ap bilah aq trnmpk awek2 yg kurus dan cntik aq merasa jeles..

Tanpa Nama berkata...

hemm..mcm mna mau trun kan berat bdan...????
aq mw sgt brdiet..tpi.??

mamasyafi berkata...

diet kena ada ilmu..salah diet berat turun tak dapat sustain.

sedikit perkongsian di blog saya cara menghilangkan lemak secara semulajadi mengunakan soya lecithin & alfalfa

http://mamasyafi.wordpress.com/2013/08/22/bila-lecithin-dan-alfalfa-bergabung/

Tanpa Nama berkata...

tinggi sy 157cm berat 43kg,mcm2 dh buat tp berat still xnaik:(

Catat Ulasan

Affiliates

 
Chatroom