Home » » Langkah bijak mengurangkan gula

Langkah bijak mengurangkan gula

Gula rasanya manis dan menyedapkan rasa makanan atau minuman yang tawar. Bagaimanapun, yang manis dan sedap tidak semestinya baik terutama apabila dikaitkan dengan kesihatan.

Begitulah juga kesan pengambilan gula berlebihan dalam diet harian boleh mengakibatkan anda menghidap pelbagai penyakit berbahaya. Lebih membimbangkan, ada 60 jenis penyakit bahaya yang dikaitkan dengan pengambilan gula secara berlebihan.

Antara penyakit itu ialah kanser, diabetis, kegemukan (obesiti), masalah jantung, osteoporosis, masalah buah pinggang, asma, alahan dan penurunan metabolisme dalam badan.

Pengambilan gula tidak terkawal juga boleh menyebabkan kerosakan dan pereputan gigi (karies) serta punca hiperaktif pada anak dan gangguan pencernaan khususnya, usus.

Justeru, dalam menyediakan makanan sihat untuk keluarga disarankan, sentiasa kreatif mencipta resipi baru yang berkhasiat terutama, kurang gula untuk dinikmati dengan sihat.

Secara ideal, keperluan gula dalam sehari untuk individu adalah dalam lingkungan 10 sudu teh (50gram) termasuk gula ditambah atau tersembunyi. Dengan setiap pengambilan 10 sudu teh gula akan membekalkan 200 kilokalori tenaga. Untuk membakar 200 kilokalori tenaga pula anda perlu melakukan beberapa aktiviti contohnya, seperti berjoging selama 30 minit atau bersenam robik selama 45 minit dan berbasikal selama sejam.

Mungkin ada yang bertanya, bagaimanakah gula yang rasanya manis dan menambahkan perisa boleh menjejaskan kesihatan? Sebenarnya, gula tidak menjejaskan mana-mana bahagian tubuh tetapi ia mengubah kimia darah.

Pengambilan 24 sudu teh gula contohnya, boleh menyebabkan keberkesanan sel darah putih menurun sebanyak 92 peratus dan ia memakan masa sehingga lima jam. Gula juga tidak menyebabkan sakit jantung, tetapi ia menjadikan platelet darah melekit, ini meningkatkan risiko pembekuan darah dalaman yang mengakibatkan kepada serangan jantung dan strok melalui lemak darah.

Satu gram gula memberi empat kilokalori kepada tubuh manusia. Kalori dan gula yang tidak digunakan akan bertukar menjadi lemak di dalam tubuh kita. Akibatnya, boleh menyebabkan seseorang menjadi obes.

Gula adalah karbohidrat ringkas yang membekalkan sumber tenaga segera yang mudah diserap. Secara semula jadi, gula boleh didapati dalam nasi, mi, roti, pasta, ubi-ubian, buah-buahan, susu dan hasil tenusu.

Selain itu, gula boleh juga didapati secara tersembunyi dalam makanan yang diproses, termasuk kuih-muih tradisional, minuman bergas atau kordial, aiskrim, manisan dan madu.

Dalam sesetengah makanan yang diproses, gula turut diberi nama lain pada label makanan dan minuman seperti sukrosa, glukosa, dekstrosa, maltosa, Fruktosa, sirap jagung dan sirap pekat. Oleh itu, jangan terpedaya jika dikatakan makanan atau minuman itu didatangkan tanpa atau tiada gula!

Hakikatnya, memang sukar untuk langsung tidak menggunakan atau mengambil gula dalam makanan. Lebih-lebih lagi, gula adalah salah satu ramuan utama dalam masakan khususnya seperti kuih-muih dan kek.

Namun, sebagai pengguna bijak anda boleh elak atau hadkan penggunaan gula dalam masakan dengan menyediakan kek dan kuih rendah kandungan gula. Misalnya, bagi menyediakan lapan biji kek cawan coklat cip sebanyak 100gm gula diperlukan. Gula tambahan yang terkandung di dalam setiap biji kek cawan adalah 12gm bersamaan dua setengah sudu teh gula.

Bayangkan, sekiranya dua biji kek cawan dimakan, gula tambahan yang diambil adalah sebanyak lima sudu teh. Oleh itu, kurangkan gula dalam resipi kerana pengurangan gula secara berperingkat dalam masakan boleh membantu mengurangkan pengambilan gula.

Untuk mengurangkan pengambilan gula, anda juga boleh mengelakkan mengambil snek dan minuman yang bergula di antara hidangan utama dan sebelum waktu tidur. Ini penting kerana kajian saintifik menunjukkan pengambilan snek menyebabkan peningkatan pengambilan tenaga harian.

Gula yang terkandung dalam snek adalah penyumbang utama dalam peningkatan pengambilan tenaga. Snek yang tinggi gula mendorong kepada pengambilan tenaga yang berlebihan.

Menggantikan pencuci mulut seperti kuih, kek dan bubur dengan pilihan yang lebih sihat seperti buah-buahan, boleh dijadikan alternatif untuk mengurangkan pengambilan gula tersembunyi.

Kuih, kek dan bubur mengandungi kandungan kalorinya lebih tinggi berbanding buah-buahan. Oleh itu, pengambilan buah-buahan dapat mengurangkan pengambilan kalori harian.

Satu lagi cara paling mudah untuk mengurangkan gula ialah mengamalkan minum air kosong berbanding minuman manis seperti air berkarbonat, air sirap dan kordial. Ini berikutan, air kosong tidak mengandungi gula dan kalori berbanding minuman manis yang lain.


Kandungan gula dalam minuman berkarbonat 35gm iaitu bersamaan tujuh sudu teh manakala jumlah kalori ialah 140 kilokalori. Sekiranya anda mengambil tiga tin minuman berkenaan bermakna, jumlah kalori adalah bersamaan 420 kilokalori. Jumlah kalori yang terkumpul dalam sebulan adalah 12,600 kilokalori.

Jika tidak digunakan, jumlah lemak yang akan terkumpul di dalam badan adalah 1.8 kg. Ini belum ditambah dengan pengumpulan lemak daripada makanan yang berminyak, bersantan dan berlemak yang diambil setiap hari!

Tahukah anda?


* Risiko 60 penyakit bahaya akibat gula termasuk barah, jantung dan masalah buah pinggang

* Pengambilan 24 sudu teh gula boleh sebabkan keberkesanan sel darah putih menurun sebanyak 92 peratus dan ia memakan masa sehingga lima jam!

* Gula tidak menyebabkan sakit jantung, tetapi ia menjadikan platelet darah melekit dan meningkatkan risiko pembekuan darah dalaman yang mengakibatkan kepada serangan jantung dan strok melalui lemak darah.

7 langkah bijak mengurangkan gula

* Minumlah air kosong berbanding minuman manis seperti air berkarbonat, air sirap dan kordial.

* Hadkan penggunaan gula, susu pekat manis, susu isian pekat manis dan krimer manis kepada satu sudu teh saja untuk setiap cawan minuman.

* Elak atau hadkan penggunaan gula dalam masakan. Sediakan kuih dan kek yang rendah kandungan gula.

* Elakkan snek dan minuman yang bergula di antara hidangan utama dan sebelum waktu tidur.

* Gantikan pencuci mulut seperti kuih, kek dan bubur dengan pilihan yang lebih sihat seperti buah-buahan.

* Baca senarai ramuan pada label. Elakkan produk makanan dan minuman yang mana gula tersenarai di bahagian awal

* Pilih produk makanan dan minuman yang dilabel `rendah gula' dan `bebas gula.




 
Chatroom