Home » » Tabiat kesihatan baik hadapi H1N1

Tabiat kesihatan baik hadapi H1N1

Wabak virus influenza A (H1N1) nyata belum reda apabila sehingga 21 April lalu menurut Kementerian Kesihatan terdapat sejumlah 13,298 kes telah dilaporkan.

Walaupun secara dasarnya keadaan di Malaysia boleh dikatakan terkawal, masyarakat masih perlu mengambil langka berjaga-jaga bagi menentang merebaknya jangkitan virus tersebut.

Apatah lagi ia amat mudah merebak melalui udara apabila seseorang yang terkena jangkitan bercakap, bersin atau batuk.

Sebenarnya amalan kesihatan yang baik seperti semudah mencuci tangan dengan kerap dan sempurna menggunakan sabun anti-bakteria atau sanitiser tangan, boleh membantu menghalang H1N1 daripada terus merebak.

Presiden Persatuan Persekutuan Pengamal Perubatan Swasta Malaysia (FPMPAM), Dr Steven Chow, berkata, sememangnya menjadi tanggungjawab setiap orang untuk sentiasa menjaga kebersihan.

"Jika kita menjadikan kebersihan sebagai amalan harian seperti mencuci tangan dengan sempurna dan tabiat menggunakan sanitiser, mampu melindungi kita daripada dijangkiti wabak tersebut, " katanya.

Malah katanya, amalan penjagaan kesihatan yang baik kadang kala dilihat lebih berkesan daripada langkah-langkah kawalan yang berskala besar.

Mengikut kajian Menggalakkan Amalan Kebersihan dan Mengurangkan Jatuh Sakit yang dijalankan ke atas 5,800 keluarga mendapati, amalan kebersihan yang baik dan penggunaan bahan pembasmi kuman telah terbukti mengurangkan kes kanak-kanak jatuh sakit sehingga 70 peratus.

Kajian selama tiga tahun dengan sokongan Dettol dijalankan di kawasan masyarakat miskin di beberapa bandar di Afrika Selatan.

Ia menunjukkan bahawa kanak-kanak berusia lima tahun ke bawah kurang mengalami masalah pernafasan, penghadaman dan penyakit kulit apabila keluarga mereka menggunakan bahan pencuci pembasmi kuman.

"Kajian tersebut mengesahkan tentang apa yang kita sudah tahu tetapi kita tidak amalkan dalam kehidupan harian kita.

"Amalan kebersihan yang betul bukan setakat dapat mengurangkan anak-anak daripada jatuh sakit, tetapi lebih penting ia meningkatkan tahap kesihatan dan kesejahteraan keluarga itu sendiri," katanya.



 
Chatroom