Home » » Siti Nurhaliza Dalam Imej Bertudung

Siti Nurhaliza Dalam Imej Bertudung

"Apa yang Siti lakukan ini bukan atas kehendak orang lain tetapi kerana kemahuan sendiri. Tiada paksaan kerana Siti perlu jujur dengan diri sendiri," katanya.


Saya suka dengan imej Siti sekarang. Dia mengotakan janjinya untuk bertudung setelah berumahtangga dan memilih waktu yang sesuai iaitu setelah menunaikan rukun Islam yang ke-5. Dato K juga tidak menghalang. Pada mulanya saya ingatkan Dato K ni jenis suka isteri yang 'trendy'. Rupanya jangkaan saya meleset. Dia menerima perubahan Siti dengan baik. Baguslah begitu.


Memang saya tahu ramai juga yang menyindir penampilan baru Siti nie. Maklumlah gaya tudungnya nampak rambut dan kadangkala tengkuk. Belum sempurna menutup auratnya. Bagi saya, berilah Siti peluang untuk berubah sedikit demi sedikit. Diri kita pun belum tentu sebaik mana.


Saya juga banyak kelemahannya. Saya mengakuinya. Mungkin Siti jauh lebih baik dari kita atau si pengutuk tegarnya.



2 Komen:

wi2en berkata...

Yang jelas case Siti pakai tudung ni ada kaitannya dengan "PERUBAHAN". Saya bisa memahami rekan2 wanita yang memakai tudung macam ni.
Bagaimanapun perubahan butuh tahapan:)Semoga Allah memberi hidayah pada kita semua.

Sepanjang fenomena jilbab tumbuh di atas kesadaran sebagai sebuah pilihan dan sebagai ekspresi pencarian jati diri seorang perempuan muslimah, tidak ada unsur paksaan dan tekanan, itu sah-sah saja. Tidakkah manusiawi jika seseorang menentukan pilihannya secara sadar?

Jadi jika seorang wanita meminta saran tentang pemakaian jilbabnya yg pertama kali, saya akan mengiyakannya dan tidak menyuruhnya menunda2 lagi sampai hatinya terjilbabi:) Kenapa? Tindakannya sudah sangat manusiawi. N karena sampai kapanpun dia tidak akan siap. Jilbabi luar dulu, maka hati akan terjilbabi. mirip dgn kita pas kecil disuruh sholat.7 tahun tak mau sholat,dipukul! Apakah kita harus menunggu hati kita tersholati dulu baru sholat? Tidak kan?:)

salam dari kairo :)

anizyn berkata...

wi2en > benar sekali..

Catat Ulasan

 
Chatroom