Home » » Boleh gemuk kerana kawan

Boleh gemuk kerana kawan

Salahkan kawan jika anda gemuk. Itu kesimpulan yang dibuat oleh sekumpulan penyelidik di dalam The New England Journal of Medicine bahawa obesiti - seperti juga demam selesema yang boleh berjangkit daripada seorang ke seorang - merupakan satu fenomena yang boleh merebak dengan cepat seperti virus.

Rangkaian sosial seseorang individu seperti rakan-rakan di tempat kerja ataupun saudara-mara di persekitaran rumah boleh mempengaruhi risiko berat badan berlebihan.

‘‘Peluang seseorang untuk menjadi obes meningkat lebih separuh (57 peratus) sekiranya dia mempunyai kawan yang obes, adik-beradik (40 peratus) dan pasangan (37 peratus),’’ kata pengarang bersama, James Fowler dari Harvard University dan Nicholas Christakis dari University of California, San Diego.

Tambah mereka: ‘‘Seseorang itu cenderung menjadi obes disebabkan oleh perubahan norma atau gaya hidup. Mereka merasakan tidak mengapa menjadi gemuk kerana ramai orang gemuk di sekeliling mereka.’’

Hasil kajian itu turut menyarankan, jika anda mahu kekal langsing, anda mungkin tidak mahu dikelilingi oleh kawan-kawan dan ahli keluarga yang gemuk.



1 Komen:

Quran Pen berkata...

InsyaAllah jika dikelilingi kawan dan sahabat yang baik, kita pun akan berada di dalam golongan yang sama. :)

Catat Ulasan

 
Chatroom