Home » » Diet: Elakkan Hidangan Enak

Diet: Elakkan Hidangan Enak

Apabila ingin berdiet, perkara yang paling sukar dilakukan ialah ‘melarikan diri’ daripada makanan yang lazat dan enak. Lebih lebih lagi jika makanan tersebut hidangan kegemaran. Beberapa tip untuk menhadapi godaan makanan ini.

1. Fikir dulu - daripada anda makan apa sahaja yang terlihat oleh mata, lebih baik anda tanyakan pada diri anda sendiri dahulu, adakah anda benar benar ingin menikmati makanan tersebut.

2. Air suam - pastikan anda membawa sebotol air minuman/mineral walau kemana sahaja anda pergi. Ini untuk megelakkan anda daripada mengambil minuman ringan (soft drinks) apabila anda berasa dahaga. Selain daripada memangkas kalori, cara ini juga dapat megelakkan dehidrasi.

3. Masa makan - lebih baik memilih buah atau salad untuk menggantikan makan malam lengkap atau sarapan. Antioksida dalam buah dan sayur juga dapat membantu melawan sel sel radikal bebas yang dapat merosakkan kulit kerana sinaran matahari.



1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

artikel anda bagus dan menarik, artikel anda:

http://diet.infogue.com/
http://diet.infogue.com/diet_elakkan_hidangan_enak


anda bisa promosikan artikel anda di infogue.com yang akan berguna untuk semua pembaca. Telah tersedia plugin/ widget vote & kirim berita yang ter-integrasi dengan sekali instalasi mudah bagi pengguna. Salam!

Catat Ulasan

 
Chatroom