Home » » Puasa pesakit kronik

Puasa pesakit kronik

Kedatangan bulan Ramadan memang dinanti-nantikan oleh semua umat Islam. Masing-masing berlumba-lumba menambah ibadah untuk mendapat keberkatan serta keredaan daripada Allah S.W.T. Kemeriahan untuk berpuasa juga dirasakan oleh golongan yang menghidapi penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang.

Memang tidak dinafikan ramai antara pesakit masih belum mengetahui cara puasa yang terbaik bagi mereka. Ada yang melahirkan kerisauan dan tidak kurang juga melakukan cara tersendiri yang difikirkan baik untuk diri mereka.

Pakar pemakanan Pusat Perubatan Sime Darby, Nurul Aziah Musa berkata, bagi mereka yang mengalami penyakit buah pinggang kronik, pengambilan makanan berkhasiat harus dititikberatkan.

"Ini kerana pemakanan yang betul akan membantu memperlambatkan proses kegagalan buah pinggang. Selain itu, ia mengurangkan komplikasi lain seperti penyakit berkaitan kardiovaskular. Sehubungan itu, golongan ini dinasihatkan supaya tidak mengambil sebarangan makanan dan pastikan ia mengandungi kalori, protein, karbohidrat, lemak dan imbangan elektrolit," jelasnya ketika menyampaikan ceramah Pemakanan Pesakit Kronik di forum kesihatan anjuran Fresenius Kabi Malaysia Sdn. Bhd. di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Bagaimanapun menurut Nurul Aziah, corak pemakanan untuk pesakit buah pinggang kronik sebenarnya bergantung pada tahap penyakit mereka. Tahap tersebut ialah sama ada di peringkat awal, peringkat pra dialisis dan semasa dialisis.

"Pada peringkat awal rawatan, tekanan darah dan kandungan gula dalam darah perlu dikawal. Pada ketika ini, pesakit mesti mengelak daripada memakan beberapa jenis ubat. Yang paling utama mereka perlu mendapatkan panduan pemakanan yang betul dan senaman. Selain itu mereka perlu berjumpa doktor," tambahnya.

Sementara itu, katanya, bagi pesakit yang mengalami tekanan darah tinggi pula, golongan ini mestilah mengambil pemakanan yang sesuai bagi mengurangkan tekanan darah.

"Mereka disarankan mengikuti DASH Diet, iaitu mengambil makanan yang mengandungifiber tinggi seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan produk tenusu tanpa lemak.

"Dicadangkan 6 gram sodium klorida atau kurang daripada 2,400 miligram sodium ataupun 1 sudu teh garam sehari harus diambil oleh seseorang individu yang ingin mengurangkan pengambilan garam dalam pemakanannya.

"Pastikan memasak bahan mentah seperti daging ayam, lembu dan ikan yang segar dan elakkan daripada memakan makanan segera yang diproses serta makanan dalam tin. Gunakan herba dan rempah asli dan jika mahukan perasa gunakan yang tanpa garam," jelasnya.

Nurul Aziah berkata, pesakit kencing manis atau diabetes pula sebaiknya mengekalkan pemakanan diabetik demi mengawal kandungan gula dalam badan.

"Ramai pesakit diabetes yang keliru sama ada mereka boleh makan buah atau tidak. Sebaiknya pesakit diabetes mesti mengamalkan pemakanan seimbang dan memasukkan pelbagai jenis buah dalam pemakanan mereka. Tetapi buah mestilah dimakan dengan makanan lain dan bukan buah semata-mata.

"Kadar pengambilan pula ialah tiga hingga lima hidangan setiap hari untuk sayur manakala dua hingga tiga hidangan untuk buah-buahan," jelasnya.

Menurutnya, pesakit diabetes dalam bulan Ramadan ini jangan meninggalkan sahur dan jangan melambatkan berbuka.

"Paling utama kurangkan pengambilan makanan bergula. Makan buah dengan makanan lain sewaktu sahur dan berbuka. Karbohidrat yang mengandungi fiber tinggi amat digalakkan dalam setiap hidangan.

"Dalam pada itu, pesakit diabetes disarankan mengurangkan makanan bergoreng dan mengandungi lemak. Kurangkan juga makanan yang mengandungi garam tinggi untuk mengurangkan risiko cecair kering di dalam badan," katanya.

Jelasnya, memang agak sukar memastikan individu yang berpuasa meminum lapan gelas air setiap hari, tetapi mereka mestilah berusaha untuk meminum banyak air ketika sahur dan berbuka.

Menurut Nurul Aziah, pesakit diabetes, darah tinggi dan buah pinggang kronik juga boleh melakukan senaman seperti aerobik untuk membakar lemak dan meningkatkan stamina.

Ia boleh dilakukan sebanyak tiga hingga lima kali seminggu selama 20 hingga 40 minit setiap kali senaman.

"Ketiga-tiga penyakit ini memang berkait rapat, jadi adalah lebih baik pesakit yang mengalami salah satu penyakit yang dinyatakan memastikan tahap tekanan darah dan gula dalam darah mereka terkawal bagi mengurangkan risiko komplikasi penyakit lain.

"Cara pemakanan yang betul ketika puasa boleh membantu mempertingkatkan kesihatan anda. Apa yang boleh anda lakukan juga ialah mengetahui dengan lebih lanjut tentang penyakit yang dialami dan berbincang dengan doktor demi kesihatan anda sendiri," akhirinya.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom