Home » » Kajian: Wanita gemuk lebih didapati bersalah

Kajian: Wanita gemuk lebih didapati bersalah

Kajian Universiti Yale mendapati juri lelaki lebih cenderung untuk mengatakan wanita gemuk bersalah berbanding wanita kurus, tetapi mereka tidak menunjukkan bias yang sama terhadap jantina mereka sendiri.

Penyelidik menunjukkan 471 peserta dengan 4 gambar di mana terdapat wanita kurus, seorang wanita obes, seorang lelaki kurus dan seorang lelaki yang obes - dan meminta mereka untuk menentukan sama ada orang itu melakukan jenayah penipuan cek pada skala 1 hingga 5. Lelaki lebih cenderung untuk mencari wanita yang obes bersalah daripada wanita kurus.



"Saya fikir ia satu tamparan hebat kepada mereka yang berbadan besar. Ia adalah satu pandangan stereotaip dan berat sebelah. " ujar Lynn Grefe, presiden dan CEO Gangguan Persatuan Kebangsaan Makan .

Beliau menambah orang gemuk sering dilihat sebagai malas tetapi masyarakat harus ingat bahawa orang gemuk tidak memilih untuk menjadi besar. Mereka mungkin mempunyai masalah perubatan, gen yang berbeza atau penyakit.

Grefe memikirkan perlu ada undang-undang anti-diskriminasi terhadap berat badan seperti yang terdapat untuk bangsa, agama dan orientasi seksual.



 
Chatroom