Home » » Ramai Wanita Gemuk

Ramai Wanita Gemuk

Oleh Fadzlena Jafar

Fakta kesihatan terbaru yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan menunjukkan kira-kira 20 peratus daripada penduduk di Malaysia didapati mengalami masalah berat badan berlebihan. Daripada jumlah itu, wanita merangkumi kira-kira 21.4 peratus berbanding lelaki sebanyak 20.1 peratus.

Perbezaan ketara itu pastinya cukup membimbangkan. Cuba lihat diri anda di dalam cermin. Adakah anda berpuas hati dengan bentuk badan yang dimiliki? Tidakkah anda bimbang memikirkan masalah kesihatan yang mungkin berpunca daripada keadaan badan anda itu?

Pakar pemakanan, Hanee Fakhrurazi, berkata berbanding lelaki, wanita lebih mudah mengalami masalah berat badan berlebihan berikutan pelbagai faktor yang dikatakan dikaitkan dengan peningkatan usia dan juga kemajuan teknologi.

"Peningkatan umur menyebabkan fisiologi badan yang turut mengalami perubahan. Semakin umur meningkat, jisim lemak turut bertambah dan ini menyebabkan wanita lebih mudah mengalami masalah berat badan. Selain itu, kehadiran teknologi yang seharusnya memudahkan tugasan di rumah secara tidak langsung menyebabkan kurangnya kegiatan harian.

"Dalam hubungan ini, wanita perlu lebih prihatin dengan keadaan diri mereka kerana masalah berat badan berlebihan bukan sekadar menjejaskan penampilan tetapi juga boleh menyebabkan kehadiran pelbagai penyakit yangs ering dikaitkan dengan obesiti seperti kencing manis dan tekanan darah tinggi," katanya ketika menyampaikan ceramai di Seminar Pemakanan dan Wanita, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan Kedua yang dijalankan pada 1996 menunjukkan masalah obesiti di kalangan wanita ialah 7.6 peratus atau hampir dua kali ganda berbanding lelaki dengan 4 peratus yang mengalami masalah sama.

Berita baik bagi wanita yang prihatin dengan masalah berat badan dihadapi. Jika selama ini anda menganggap sukar untuk mengurangkan pengambilan makanan, cara terbaik yang dicadangkan Persatuan Pemakanan Malaysia ialah dengan menikmati pemakanan seimbang.

Tidak perlu mengelakkan makan tengahari atau makan malam, sebaliknya strategi pengurusan yang betul mampu membantu anda mengurangkan berat badan, sekali gus memperoleh bentuk badan yang diimpikan.

"Jika mengurangkan pengambilan pemakanan dengan mengelakkan hidangan utama, anda sebenarnya hanya menimbulkan masalah kerana apabila perut terasa lapar, anda mungkin akan makan sebanyak-banyaknya. Ini disebabkan saraf tidak sempat memberi isyarat kepada otak yang perut sebenarnya sudah kenyang.

"Cara terbaik ialah makan dengan perlahan dan pengurangan berat badan seharusnya berlaku secara beransur-ansur iaitu 10 peratus daripada berat badan asal bagi setiap bulan. Seelok-eloknya, antara 2 kg hingga 4 kg sebulan," katanya lagi.

Selain itu, beliau mencadangkan supaya wanita yang bermasalah berat badan berlebihan mengikuti empat langkah mudah iaitu tetapkan matlamat, tingkatkan aktiviti fizikal, biasakan cara hidup aktif dan makan secara sihat khususnya makanan tinggi serat.


Risiko Wanita Berlebihan Berat Badan

1. Strok

2. Hipertensi

3. Masalah respiratori

4. Penyakit jantung

5. Ketidakseimbangan hormon

6. Gout

7. Diabetis Mellitus

8. Osteoathritis

9. Kanser



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom