Home » » Tips diet rendah karbohidrat

Tips diet rendah karbohidrat

Tips diet rendah karbohidrat

Ramai golongan wanita yang mengidamkan tubuh badan yang langsing. Mereka percaya bahawa karbohidrat adalah sumber utama yang akan menambah berat badan mereka.

Oleh itu, ramai yang sanggup menahan lapar dan memberikan seribu alasan apabila diajak makan. Makanan seperti nasi langsung tidak disentuh kerana takut berat badan akan naik. Namun berkesankah diet rendah karbohidrat ini? Jom ketahui dengan lebih lanjut.

Jangan tinggal sarapan
Ramai yang tahu sarapan adalah penting, namun ramai yang tidak mengamalkannya. Karbohidrat mengambil masa untuk ditukarkan menjadi tenaga agar tidak tersimpan sebagai lemak. Oleh itu, sarapan adalah waktu yang paling sesuai untuk memberikan masa yang cukup agar tubuh badan kita membakar tenaga semasa melakukan aktiviti seharian. Contoh sarapan yang sesuai diambil untuk diet rendah barkohidrat adalah bijirin oats dan juga telur.

Elak makanan yang diproses
Hadkan pengambilan karbohidrat kamu dengan meletakkan jumlah tertinggi yang boleh kamu ambil dalam sehari. Jika lapar gantikan dengan buah-buahan berkarbohidrat rendah ataupun roti mil penuh.

Makan supplement
Ambil supplement tambahan dan juga multi-vitamins. Badan kamu memerlukan nutren tambahan untuk menghasilkan sel baru dan membantu meningkatkan tahap kecegasan. Ambil supplement seperti Spirulina untuk menambah tenaga dan menyihatkan lagi badan. Pastikan produk tidak mengandungi gula atau artificial sweetener.

Gantikan nasi dengan pasta, laksi, mi dan bihun
Pasta adalah sumber karbohidrat yang lebih sihat berbanding nasi. Terdapat jugak 'whole wheat' pasta yang mengandungi serat yang tinggi. Masak pasta bersama bawang putih dan cili menggunakan minyak zaitun berserta hirisan dada ayam. Pastikan tidak ada kulit ayam untuk lebih sihat.

By Azwa Iela | Sumber: Tupai



 
Chatroom