Home » » Khasiat Garam Kristal Himalaya

Khasiat Garam Kristal Himalaya

Ternyata garam bukan sebagai penyedap makanan saja. Ia termasuk salah satu zat mineral yang berguna buat kecantikan dan kesihatan. Misalnya, garam kristal yang diperolehi dari rantau Himalaya dipercayai membantu ke arah kesihatan optimum. Daripada 84 elemen galian yang terdapat dalam tubuh badan manusia, 72 dipercayai bahan paling penting diet yang sihat dan garam galian kristal mengandungi semua elemen galian tersebut.

Semua galian itu adalah kristal matrik yang sempurna dan bersifat bentuk yang terakhir (caj elektrik ). Menurut seorang saintis dan pemenang dua anugerah Nobel, setiap gejala dan penyakit berpunca daripada masalah ketidakseimbangan atau kekurangan zat mineral dalam tubuh.

Kita memperoleh bekalan zat-zat mineral daripada pemakanan antaranya bijiran, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Satu lagi kajian tentang zat mineral dan tumbuh-tumbuhan oleh Universiti Rutgers, New Jersey mendapati bahawa tanah pertanian yang telah diulang tanam berkali-kali telah ketandusan zat-zat mineral bagi tanaman yang kemudian.

Oleh itu, kebanyakan bijiran, sayur-sayuran dan buah-buahan kini tidak berupaya membekalkan semua zat mineral yang diperlukan tubuh.

Garam biasa berbeza dengan garam kristal. Garam biasa atau natrium klorida meningkatkan tekanan darah berbanding garam kristal tulen dan semula jadi. Menurut pengasas Kristal Garam Himalaya, Borhan Sharif, garam ini mengandungi 84 elemen galian terpenting. Antaranya klorida yang boleh digunakan oleh badan untuk membuat asid hidroklorik iaitu bahan penting bagi penghadaman.

Oleh itu, sedikit garam diambil sebelum makan dapat mencukupkan asid hidroklorik dalam perut sebelum makanan baru masuk dalam perut.

Perlu diketahui bahawa kesan berbahaya akibat terlalu banyak makan garam itu adalah kerana paras sodium naik tinggi bukannya paras klorida. Bahkan orang yang langsung tidak makan garam mungkin mendapat penyakit akibat kekurangan asid hidroklorik dalam badannya.

Sementara itu, garam kristal dari Himalaya telah menjalani kajian saintifik dan ujian klinikal seperti yang tercatat dalam buku Water and Salt The Essence of Life oleh Dr. Barbara Hendel dan Peter Fereira. Ia telah digunakan dalam satu kajian untuk memastikan keberkesanannya dalam membantu kita kembali sihat atau mengekalkan kesihatan. Kajian ini dijalankan di Universiti Graz, Austria pada tahun 2001. Untuk maklumat lanjut tentang Kristal Garam Himalaya, orang ramai boleh menghubungi Suriyati (017-2379033), Dzul (019-3206468) dan Rashid (013-7428689).

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH



 
Chatroom