Home » » Buang tahi lalat

Buang tahi lalat

Ketika diperkenalkan rawatan membuang tahi lalat, ada yang terfikir apakah hukumannya? Ada pakar agama berpendapat, seandainya tahi lalat terlalu banyak di muka sehingga mendatangkan aib, maka diharuskan untuk membuangnya. Sekiranya seseorang itu berhajat membuang tahi lalat untuk kecantikan semata-mata, maka hukumnya juga haram kerana ia termasuk dalam konteks mengubah ciptaan Allah.

Dalam konteks ini, membuang tahi lalat sebenarnya perlu sekiranya tahi lalat makin membesar dan berubah warna (merah, coklat, kehitaman). Manakala tahi lalat berambut dikatakan bahaya kerana ia boleh mengundang kanser sel basal (bengkak-bengkak pada badan atau sembap kerana sakit beri-beri). Selain rawatan alternatif, terdapat pelbagai rawatan moden seperti laser untuk membuang tahi lalat.

Resdung

Tahi lalat atau kutil yang tumbuh banyak juga boleh menyebabkan resdung (sinus ). Resdung akan menyebabkan seseorang berasa tidak selesa seperti mengalami bersin, gatal, batuk banyak kahak, nafas berbau, alah pada cuaca dan berjerawat yang boleh menjejaskan aktiviti harian.

Tidak kurang pula yang menyifatkan tahi lalat sebagai kecacatan pada kulit.

Ini kerana tahi lalat yang tumbuh besar atau terlalu banyak dan berada di kedudukan tidak sepatutnya boleh menjejaskan penampilan dan keyakinan diri.

Pakar perubatan pula menggunakan beberapa istilah berlainan seperti tanda lahir, ketidakseimbangan saluran darah dan titik tidak berbahaya.

Terdapat dua jenis tahi lalat iaitu yang wujud semasa lahir atau sewaktu membesar. Antara penyumbang kepada kewujudan tahi lalat sewaktu membesar ialah sinaran matahari yang dikenali sebagai atypical atau dysplastic.

Faktor keturunan juga tidak boleh dipandang remeh kerana banyak keluarga mempunyai tahi lalat atypical, yang boleh dikaitkan dengan frekuensi tinggi melanoma atau kanser kulit.

Bagaimanapun, bintik hitam atau coklat pada permukaan kulit sering menimbulkan tanggapan sama ada membawa tuah atau sebaliknya.

“Tahi lalat boleh menjadi bahaya jika terdapat perubahan dari aspek warna, ketinggian, saiz atau bentuk. Misalnya tahi lalat yang mempunyai diameter lebih besar daripada pemadam pensel atau yang mempunyai bayang warna pelik seperti biru, putih atau merah atau yang mempunyai tekstur kasar dan menggerutu.

‘‘Sekiranya seseorang mempunyai tahi lalat sebegitu, dinasihatkan supaya membuangnya. Kini terdapat pelbagai cara yang selamat lagi berkesan bagi membuang tahi lalat. Ada yang menggunakan kaedah pemotongan dengan jahitan serta pengecutan tahi lalat,” ujar pemilik Putri Timur Beauty & Spa, Nelly Arifin.

Pantang

Di pusat kecantikan ini, pelanggan yang ingin membuang tahi lalat akan menjalani rawatan pengecutan terlebih dahulu.

Tahi lalat akan gugur dengan sendirinya dalam masa lima hingga tujuh hari bergantung kepada saiznya selepas menjalani rawatan khusus. Bagi tahi lalat kecil, ia akan gugur selepas sahaja menjalani rawatan.

Bagi mengelak timbulnya parut selepas tahi lalat jatuh, pelanggan dinasihatkan tidak mengambil kicap, cuka dan serbuk perasa sehingga tahi lalat gugur dengan sendirinya.

Menurut Nelly, kos rawatan untuk membuang tahi lalat dan kutil antara RM10 hingga RM50, bergantung kepada saiz bintik tersebut.

Selain rawatan tersebut, pusat kecantikan ini turut menyediakan rawatan muka, kolagen, lilin telinga, resdung, membuang bulu roma dan sebagainya.

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH



 
Chatroom