Home » » Hormon tidak stabil

Hormon tidak stabil

Johari merupakan seorang lelaki yang serius dan kuat bekerja. Beliau juga seorang tegas dan pandai mengawal suasana. Sikapnya yang rasional dan berhemah menjadikannya pekerja contoh. Tidak hairanlah dia cepat dinaikkan pangkat .

Fauziah pula seorang wanita berkerjaya yang disegani oleh kawan-kawannya. Dia lemah lembut dan tidak mudah melatah selain prihatin dengan masalah teman sepejabat. Sifat fauziah amat disenangi oleh Johari dan pasangan itu mendirikan rumah tangga pada usia awal dua puluhan.

Kini usia perkahwinan mereka mencecah dua 25 tahun dan masing-masing menjangkau usia 40-an.

Sejak akhir akhir ini Fauziah merasakan Johari tidak lagi seperti dahulu. Perjumpaan sosial kawan-kawan dan ahli keluarga yang dahulunya sering dilakukan kini tidak lagi menjadi perhatian Johari. Fauziah terpaksa pergi bersendirian demi untuk menjaga hati sahabat dan saudara-maranya. Johari juga tidak mahu lagi menemani isterinya bersiar-siar di hujung minggu sebagaimana lazimnya. Fauziah yang gemar membeli-belah di hujung minggu terpaksa pergi bersama kawan-kawannya.

Pada suatu hari Fauziah berselisih faham dengan kawan wanita sepejabat. Entah mengapa dia gagal mengawal emosi. Kalau dulu Fauziah terkenal dengan sifat prihatin dan lemah lembut, kini dia menjadi agresif dan mudah melatah.

Apabila pulang ke rumah dan bercerita kepada Johari perihal masalahnya, suaminya gagal memberi sokongan moral yang diperlukan. Hal ini menimbulkan pertengkaran kecil pula di antara mereka dan masing-masing merasakan hidup mereka tidak sehaluan lagi.

Hari demi hari semakin banyak konflik yang tercetus dan masing-masing menjadi sukar untuk memahami satu sama lain.

Fauziah berfikir besar kemungklinan Johari berubah kerana faktor penuaan. Usia menjadikan Johari semakin lemah dan tidak ceria seperti dulu. Seperkara lagi, dia juga merasakan faktor kematangan hidup menjadikannya lebih tegas dan boleh meluahkan segala pendapat dengan berani. Dia juga tidak kisah meskipun kata-katanya itu melukakan hati orang lain.

Apakah yang terjadi sebenarnya? Mengapakah penuaan mempengaruhi sikap dan emosi seseorang?

Apabila seorang lelaki kehilangan sebilangan besar hormon testosterone maka dia akan berubah sikap menjadi kurang agresif dan kurang pertimbangan. Hormon testosterone begitu penting buat lelaki kerana ia membuatkan seorang lelaki berasa tenang, selesa dan berfikiran rasional.

Bagi wanita pula hormon progesterone dan estrogen amat penting. Tanpa hormon yang cukup wanita menjadi emosi dan sukar menghadapi suasana tegang.

Proses penuaan menyebabkan hormon berkurangan sehingga berlaku perubahan sikap, emosi, serta perlakuan lelaki dan wanita. Akibatnya pasangan terlibat mula merasakan kelainan dan seringkali hubungan yang erat mula renggang dan terganggu. Seringkali mereka menyalahkan satu sama lain dan ini menimbulkan kerumitan dalam rumahtangga.

Apabila rawatan penggantian hormon dibuat ternyata keadaan banyak berubah. Pasangan mula kembali tenang dan boleh menyelesaikan masalah mereka dengan lebih terbuka.

Tubuh kita terbina dari sel-sel seni yang bereplikasi dan sentiasa silih berganti. Sel-sel tubuh kita mempunyai tempoh hayat. Sel jantung, buah pinggang, hati, otak dan lain-lain semuanya mempunyai kadar pertumbuhan yang berbeza-beza. Enzim yang penting dalam proses replikasi sel ialah enzim telomerase. Tanpa enzim telomerase yang cukup sel-sel menjadi tua kerana ia tidak boleh bereplikasi. Mereka yang dilahirkan tanpa enzim telomerase mengalami sindrom penuaan di mana mereka menjadi tua meskipun baru berusia lima atau sepuluh tahun.

Gejala ini sangat menarik dikaji kerana ciri-ciri penuaan dapat dilihat dengan nyata meskipun mereka sebenarnya masih di peringkat kanak-kanak sahaja. Memerhatikan ciri-ciri penuaan kita dapat saksikan kulit yang berkedut dan berpigmentasi. Kepala mereka juga botak dengan rambut yang nipis. Wajah pula tampak mengecut dengan dagu mengecil. Tulang-tulang mereka mengalami osteoporosis yang ketara. Dari segi emosi mereka juga pelupa dan mudah tersinggung.

Mereka juga terdedah kepada masalah tulang rapuh, sakit sendi, kanser, jantung dan masalah berkaitan dengan imuniti yang rendah.

Jelas bahawa penuaan bukan berlaku kepada satu bahagian tubuh saja. Ia adalah satu proses yang melibatkan keseluruhan tubuh kita. Apabila penuaan bermula maka ia akan terus melanda dan merosakkan tubuh.

Kita juga dapat menyaksikan bahawa penuaan bukan berlaku berdasarkan usia semata-mata. Usia yang muda juga tidak lari daripada gejala penuaan apabila enzim dan hormon rosak.

Justeru pengetahuan dalam ilmu anti penuaan perlu dipertingkatkan agar kita dapat mengharungi usia tua dengan sihat, cergas dan gembira.

~ Utusan



 
Chatroom