Home » » Punca Keputihan Pada Faraj

Punca Keputihan Pada Faraj

Punca Keputihan Pada Faraj
Saya mengalami masalah keputihan dan telah menjalani ujian pap smear. Doktor mengatakan saya terkena jangkitan kuman atau bakteria dan diberikan antibiotik dan ubat untuk dimasukkan ke dalam faraj, tetapi kesannya hanya pada ketika itu saja. Saya runsing kalaulah masalah keputihan itu menghalang saya untuk mempunyai zuriat? Apakah punca keputihan?

Jawapan

Anda boleh menjalani ujian pengesahan jenis kuman secara kesatan pada faraj (swab) dan ujian darah. Lelehan keputihan tidak semestinya berkait dengan jangkitan kuman. Biasanya, lelehan yang berwarna kehijauan disebabkan oleh kuman tertentu. Tidak semua jangkitan kuman pada faraj boleh menghalang kesuburan.

Tetapi masalah ini secara tidak langsung mengurangkan aktiviti hubungan seks dan sudah tentu mengurangkan peluang untuk hamil. Di samping itu, jangkitan kuman tertentu boleh masuk lebih jauh ke dalam pelvis dan mengakibatkan keradangan pada organ dalam pelvik. Akibatnya terjadi kerosakkan pada organ pelvis sehingga menyebabkan penyumbatan pada salur Fallopio. Anda masih muda, peluang untuk hamil masih tinggi, mungkin anda ingin berjumpa pakar sakit puan sekarang ataupun menunggu sehingga perkahwinan sudah melebihi daripada setahun, usah menunggu lebih lama daripada itu.

Punca Keputihan

Masalah keputihan pada kemaluan wanita atau dikenali sebagai vagina candidiasis disebabkan oleh pembiakan kulat pada bahagian tersebut. Ini kerana setiap kali hubungan seks dilakukan, ia akan terdedah kepada faktor kebersihan antara anda dengan suami.

Oleh itu, langkah berjaga-jaga perlu diamalkan untuk mengurangkan faktor tersebut dengan memastikan ia selamat dan bersih. Manakala penggunaan kondom tersebut hendaklah dipastikan kebersihannya dan anda tidak mengalami sebarang kecederaan akibat penggunaannya yang akan menyebabkan jangkitan bermula.

Selain itu, keputihan berpunca daripada perubahan hormon terutama ketika hamil, mengalami tekanan perasaan dan lain-lain lagi. Keputihan akan menyebabkan bahagian yang pada dasarnya terdedah kepada persekitaran luar jika dibandingkan dengan kemaluan lelaki akan mudah dijangkiti jika kebersihan tidak diamalkan. Jangkitan vagina candidiasis berlaku di sekitar bahagian antara serviks dan faraj. Jika rawatan tidak dilakukan, ini akan menyebabkan jangkitan sekunder dan menganggu kesihatan anda serta bayi dalam kandungan.

Penyakit seperti diabetes mellitus juga mengalakkan keputihan berlaku berulang kali kerana aras glukosa yang tinggi dalam darah mengakibatkan jangkitan senang berlaku. Tiada kemungkinan yang menyatakan keputihan akan menyebabkan benih suami akan mati. Faktor-faktor lain yang menyebabkan infertiliti sekunder seperti kitaran haid yang tidak teratur, ketumbuhan, ketidak stabilan hormon dan jangkitan kuman yang kronik harus diambil perhatian.

Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan. Jika anda aktif dalam melakukan hubungan seks, maka anda perlu menjalankan ujian pap smear dan pemeriksaan pelvis.

Gunakan alas seluar dalam (panty liner) untuk mengurangkan lendiran dan radang pada kemaluan. Elakkan wangian dan pencuci antiseptik kerana ini akan memudaratkan keadaan.

~ Utusan



 
Chatroom