Home » » Khasiat epal organik epal

Khasiat epal organik epal

Kata Barat 'makan sebiji epal sehari, anda tidak perlu berjumpa doktor' memang diketahui umum. Kini saranan itu terkandung dalam program 3-Epal-Sehari yang mampu menyusutkan berat badan beberapa paun.

Beberapa tahun lepas, di bandar Wenatchee di Washington, Amerika Syarikat (AS), berat badan penduduk di situ mula susut bukan disebabkan kurang makan, diet terkini atau pil pelangsingan tetapi melalui perubahan gaya hidup yang mendatangkan hasil mengejutkan.

Seorang wanita susut 19 paun lemak badan sepanjang 12 minggu manakala seorang lelaki pula berjaya susut 35 paun dalam masa sama. Keseluruhannya, seramai 346 orang yang mengikuti program itu susut lebih daripada 6,000 paun lemak dalam 12 minggu.

Bagaimana ia berlaku? Dengan hanya memakan tiga biji epal Washington Apples sehari di samping program pemakanan dan senaman yang seimbang.

Perut buncitMenurut Pengarah Urusan Dya D Masha, Wan Muhammad Izzat Wan Izani, ramai rakyat negara kita menghadapi masalah perut buncit dan obesiti.

"Walaupun berpuasa dikatakan cara terbaik menurunkan berat badan, keadaan pasti berubah ketika menyambut Aidilfitri.

"Penyelesaian untuk mengatasi masalah tersebut harus dicari sebelum ia menjadi bertambah serius. Seseorang yang obes akan berhadapan masalah ketidakseimbangan tubuh badan. Kaki dan lutut menjadi sakit gara-gara mahu menampung badan yang berat selain risiko penyakit jantung, kencing manis dan cepat letih," ujarnya.

Muhammad Izzat menambah, salah satu pemakanan yang baik diamalkan ketika menyambut raya adalah gabungan epal organik menerusi serat kolagen dan stem sel yang dapat membantu membuang lemak berlebihan tanpa cirit birit. Ini kerana epal boleh mengawal paras kolestrol secara semula jadi ekoran kandungan seratnya yang tinggi.

"Ia boleh bergabung dengan kolestrol dan membuang lemak tidak baik sebelum lemak diserap ke dalam badan," katanya.

Dalam pada itu, Dya D Masha menghasilkan D'Apple Fiber yang mengandungi serat epal organik dan kolagen tinggi bagi membantu mengawal perut buncit, sembelit dan obesiti.

Selain pengambilan makanan tambahan, serat epal organik diperlukan dalam pemakanan harian kita. Setiap individu memerlukan 25 hingga 30 gram serat sehari untuk membantu menyahtoksin dalam badan. Serat larut ini juga membantu mengurangkan lemak berlebihan iaitu kolestrol dalam badan.

Bagaimanapun ramai yang tidak menyedari bahawa tidak mudah bagi mereka untuk mengambil jumlah serat yang diperlukan setiap hari sebelum lemak diserap ke dalam badan.

Serat epal juga bertindak membuang toksin daripada kolon dan mengawal fungsi usus serta dapat mengelakkan sembelit. Ia berbeza daripada produk lawas yang lain kerana tidak menyebabkan pengguna sakit perut seperti memulas dan cirit-birit.



 
Chatroom