Home » » Hamil: Fakta-fakta Kehamilan

Hamil: Fakta-fakta Kehamilan

Hamil: Fakta-fakta Kehamilan

Kehamilan bukanlah sesuatu yang luar biasa dan apabila ia berlaku, tubuh mula berubah untuk menyesuaikan diri terhadapnya.

Semasa kehamilan, hormon seks kamu bertindak bersama untuk membolehkan semua perubahan ini berlaku. Berikut merupakan perubahan yang akan dialami oleh tubuh kamu apabila kamu hamil:

Uterus semakin mengembang apabila bayi membesar dan ini menyebabkan wanita mengandung mempunyai perut yang membulat besar.
Bahagian bawah uterus yang dipanggil serviks semakin lembut.
Vagina kamu berubah warna dari merah jambu ke kebiru-biruan.
Payu dara kamu mula membengkak dan membesar kerana ia mula menghasilkan susu!
Buah pinggang yang menghasilkan air kencing juga membesar. Wanita hamil kencing dengan lebih kerap dan mudah mendapat jangkitan salur air kencing.
Berat badan kamu bertambah sepanjang kehamilan.

S: Bilakah kehamilan mula berlaku?
J: Semasa persetubuhan atau perhubungan seks, sperma dari lelaki akan dipancutkan ke dalam saluran vagina. Kehamilan berlaku apabila seorang wanita itu subur ketika bersetubuh. Ini bermakna yang dia telah mengovum atau membebaskan telur dari ovari pada masa tersebut. Sel telur ini melalui tiub fallopio sambil menunggu persenyawaan berlaku. Persenyawaan berlaku apabila bahagian tengah sperma dan telur yang dipanggil nukleus bersatu. Penyatuan sperma dan telur ini menandakan fasa awal kehamilan. Bunyinya macam lebih mudah jika dibandingkan dengan apa yang sebenarnya berlaku, bukan? Bahan kimia yang dibebaskan dari otak dan organ seks juga membantu kehamilan berlaku.

S: Apakah tanda-tanda yang menunjukkan seorang wanita itu sedang mengovum?
J: Sebenarnya, bukannya mudah untuk mengetahuinya. Sesetengah wanita mungkin merasa kesakitan seperti kejang otot. Kamu juga mungkin mendapati lelehan kamu lebih pekat dan berkrim ketika waktu ini. Lelehan itu juga mungkin boleh diregangkan. Cubalah uji dengan memegang mukus itu antara dua jari. Sekiranya kamu tidak bersedia untuk hamil, kamu hendaklah lebih berhati-hati semasa tempoh ini. Pastikan kawasan vagina kering dan bersih untuk mengelakkan jangkitan. Gunakan panty liner untuk kekal segar dan bersih.

S: Bilakah wanita itu tidak subur?
J: Kamu menjadi tidak subur apabila kamu tidak mengovum. Ini bermakna ovari kamu belum lagi membebaskan sebarang telur ke dalam tubuh kamu. Inilah masanya yang menunjukkan pengakhiran kitaran haid kamu. Ini biasanya merupakan “tempoh kering” di mana tidak banyak lelehan yang akan keluar.

S: Bagaimana nak tahu yang seseorang itu dah hamil?
J: Apabila haid kamu lewat dalam masa seminggu atau dua minggu dan kamu pula aktif secara seksual, ia mungkin menunjukkan yang kamu dah hamil. Kamu juga mungkin mula muntah pada waktu pagi atau lebih sensitif. Kamu boleh membeli kit kehamilan dari farmasi untuk mengujinya. Ujian yang positif selalunya menunjukkan yang kamu hamil. Bila ini berlaku dan kamu tidak bersedia, jangan panik! Dapatkan nasihat daripada orang dewasa yang lebih matang dan bertanggungjawab untuk membantu kamu melaluinya. Atau, dapatkan bantuan daripada doktor kamu. Kamu memang memerlukan nasihat dan panduan semasa waktu ini.

~ Kotex



Affiliates

 
Chatroom