Home » » Tip Penjagaan Rambut - Rambut Mahkota Wanita

Tip Penjagaan Rambut - Rambut Mahkota Wanita

Tip Dapatkan Rambut Sihat dan Lebat
Keguguran rambut adalah masalah biasa yang dialami berjuta-juta individu di seluruh dunia. Kebanyakannya cenderung memilih rawatan bahan kimia atau krim untuk membendung masalah itu.

Walaupun majoriti produk atau ubat untuk masalah ini boleh didapati di kaunter farmasi, ada yang memerlukan preskripsi doktor kerana segelintir kes bukan hanya membabitkan keguguran rambut tapi lebih daripada itu.

Ada beberapa produk yang berkesan dalam mengurangkan atau menghentikan keguguran rambut ini tapi ia memerlukan kos tinggi serta perlu digunakan secara berterusan untuk hasil berpanjangan.

Namun dengan wujudnya pelbagai maklumat di Internet, selain kajian terkini pakar kosmetik, masalah ini boleh dikurangkan dengan beberapa cara antaranya pemilihan produk yang sesuai dengan kulit kepala, pemakanan seimbang dan penggunaan tumbuh-tumbuhan sebagai bantuan alternatif.

Berikut beberapa tip untuk mendapatkan rambut yang bukan saja sihat juga lebat dan menarik.




* Syampu

Antara faktor penyebab utama keguguran rambut ialah kulit kepala berminyak. Kulit berminyak akan menyebabkan komplikasi antaranya jerawat, kelemumur dan eritema (keradangan kulit).

Gunakan syampu jenis pembersihan mendalam kerana ia boleh membantu menyingkirkan sebum dan minyak berlebihan, juga selepas mencuci rambut, bilas dengan air sejuk.

Kaedah ini bukan saja membuatkan rambut kurang kusut dan menggerbang tetapi turut menutup pori kulit kepala, sekali gus mengurangkan pengeluaran minyak dan menyimpan nutrien yang diperoleh daripada syampu itu.

* Perapi

Perapi amat penting selepas bersyampu kerana ia membantu menambah lembapan yang hilang disebabkan syampu menyingkirkan semua yang ada pada rambut dan kulit kepala.

Benar, antara masalah rambut gugur disebabkan minyak berlebihan tetapi jika diabaikan penggunaan perapi, rambut akan menjadi kering dan leper.

Caranya ialah lumurkan perapi pada rambut dan bukannya kulit kepala.

* Rawatan kulit kepala

Majoriti salun rambut menawarkan rawatan ini dan ramai yang berpuas hati dengan hasilnya. Bagaimanapun, mendapatkan rawatan yang sesuai dengan keadaan kulit rambut bukanlah kerja mudah kerana tidak semua rawatan berkesan.

Ia memerlukan beberapa sesi percubaan di beberapa salun selain memerlukan kos yang banyak untuk melakukannya.

Tapi untuk memudahkan pencarian, cuba ke salun yang menawarkan rawatan menggunakan bahan semula jadi atau organik dan biasanya rawatan yang memberikan haruman pudina boleh dikatakan berkesan kerana ekstrak pudina dapat mengimbangi minyak.

* Perangsang pertumbuhan semula rambut

Sumber alam seperti santan dan lidah buaya sejak dulu menjadi bahan dalam rawatan kecantikan rambut. Hanya sapukan sedikit pada kulit kepala, biarkan selama 15 minit dan bilas dengan air sejuk.

Santan dan lidah buaya juga boleh dicampurkan dengan minyak daun rosemary dan pati bunga lavender. Tumbuhtumbuhan ini dapat membantu menggalakkan pertumbuhan semula rambut.

Tonik rambut juga antara alternatif mudah yang boleh didapati di farmasi dan pasar raya. Tapi pastikan ia hanya mengandungi bahan organik.

* Pemakanan

Tabiat diet atau pemakanan memainkan peranan penting dalam masalah ini. Sama seperti tubuh, rambut mendapat nutrien daripada apa yang kita makan.

Untuk mendapatkan hasil rambut sihat, diet harian perlu mengandungi vitamin E dan zat besi. Sebaiknya minum banyak air, kurangkan pengambilan garam dan makanan ringan serta lebihkan sayuran.

Lobak, misalnya bukan hanya elok untuk mata tetapi juga kaya vitamin A yang baik untuk rambut. Buah prun pula padat dengan zat besi sementara oat kaya serat dan tinggi kandungan zink, zat besi dan asid lemak omega-6 yang menjadi agen utama pertumbuhan rambut.




 
Chatroom