Home » » Tangani masalah bau badan

Tangani masalah bau badan

Masalah bau badan

Saya berusia 37 tahun dan berbadan gempal. Masalah saya ialah bau badan yang tidak menyenangkan apabila berpeluh. Bagaimana masalah ini boleh diperbaiki?

--------

Bau badan boleh disumbangkan sama ada oleh faktor luaran mahupun dalaman. Dari segi luaran lazimnya boleh dikurangkan dengan lebih menitikberatkan faktor kebersihan. Perpeluhan menyediakan tapak yang baik untuk pertumbuhan bakteria dan fungus yang menyumbang kepada bau badan.

Pemakanan juga tidak kurang pentingnya. Terdapat juga makanan yang mengandungi kompaun tertentu seperti bawang putih dan sesetengah rempah-ratus masakan yang memberi impak. Pengambilan makanan berlemak atau lemak trans yang berlebihan bukan sahaja memberi bebanan berlebihan kepada hati, tetapi juga menyebabkan kelenjar sebum untuk bekerja secara berlebihan dan lebih aktif dan ini memberikan peluang kepada bakteria.

Perubahan jangka panjang akan diperolehi dengan tahap kebersihan yang baik, pembersihan dalaman tubuh dan juga pemakanan yang baik. Adalah juga dicadangkan agar menjalani proses menyingkirkan toksik badan. Tambahkan ke dalam diet harian anda dengan probiotik yang terbukti berkesan dalam membantu sistem penghadaman serta merangsang penyingkiran toksin dengan memperbaiki pergerakan usus. Ini penting terutamanya di kalangan mereka yang mengalami masalah dalam perkumuhan atau sembelit.

Pengambilan milk thistle dan dandelion boleh diamalkan kerana manfaatnya kepada fungsi hati dengan membersihkan toksin berbahaya daripada tubuh. Penggunaan pakaian daripada bahan yang menyerap peluh serta membolehkan pengaliran udara yang baik juga boleh membantu.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom