Home » » Fakta dan khasiat Kunyit Putih (Curcuma Mangga)

Fakta dan khasiat Kunyit Putih (Curcuma Mangga)

Fakta dan khasiat Kunyit Putih (Curcuma Mangga)

Kunyit Putih (curcuma mangga), merupakan anggota keluarga besar Curcuma, mengandung zat kurkumin. Dalam buku Encyclopedia of Medical Plants dinyatakan, kurkumin mempunyai khasiat anti-oksidan dan anti-inflamasi.

Bahkan khasiat anti-oksidannya lebih kuat dari vitamin E, sedangkan khasiat anti-inflamasinya lebih kuat daripada hidrokortison kimia/sintetis.


khasiat Kunyit Putih


Menurut laporan American Institute of Cancer Report yang dimuat The New York Times akhir Julai 1999, kanser dapat dicegah dengan kunyit.

Zat anti-oksidan pada kunyit berfungsi mencegah kerosakan asam deoksiribonukleat (senyawa yang menyusun gen), kerana kerosakan gen adalah salah satu penyebab terjadinya kanser.

Sedangkan kurkumin bersama feruloyl dan 4-hydroxy-cinnamoyl adalah senyawa anti-inflamasi yang terdapat pada akar kunyit.

Kesimpulannya, kedua kandungan kurkumin tersebut sangat berperanan dalam memerangi kanser, iaitu mencegah kerosakan gen sekaligus mencegah peradangan (inflamasi), kerana pada penyakit kanser selalu terjadi inflamasi.



 
Chatroom